Kjell
Förr min del tyckar jag att denna manipulation och alla andras (även Terjes) är helt OK - det viktiga för mig är att fotona inte skall kännas manipulerade
Manipulation är okej om man är ärlig och uppger att bilden inte speglar verkligheten. Om man försöker göra sken av att bilden är äkta som Terje gjort, och dessutom klistrat in andra fotografers bilder, så är det definitivt inte okej.
I reglerna för NCS fototävling har man blandat ihop begreppen lite tycker jag när man använder termerna "Normal redigering" och "Extrem redigering". Normal redigering borde egentligen kallas efterbehandling och sker på alla bilder, även om man inte använder ett bildredigeringsprogram. När man fotograferar i jpeg så efterbehandlas bilden redan i kameran innan den sparas på minneskortet.
Enklast hade varit att ha ett val där man kan välja om bilden man skickar in är manipulerad eller inte, dvs om man lagt till, tagit bort eller flyttat något i bilden.
Sen finns det alltid gråzoner som om man gör lokala förändringar, tex när man ljusar upp eller mörkar ner vissa partier i en bild. Där tycker jag sunt förnuft bör gälla, så länge det inte går till överdrift så ryms det inom ramarna för efterbehandling.
I reglerna står det vidare att bilder kan diskvalificeras om det inte uppges att de är "Extremt redigerade". Den senaste veckans uppståndelse runt Terjes bilder visar med allt tydlighet att det inte alltid är enkelt att bedöma. Så ytterst handlar det om förtroende.