Har testat lite nytt.
Börjar med Yeti, en Imperial Stout ifrån amerikanska bryggeriet Great Divide Brewing Company.
Jag hade väldigt höga förväntningar på denna, och dom blev tyvärr inte helt uppfyllda. Jag hade hoppats på mer smak och en mer behaglig sötma, tycker inte den passade riktigt. Men det är fortfarande en riktigt bra öl.
31,90kr i systembolagets ordinariesortiment
Sedan har jag testat Brekeriet Saison, bryggeriet kallar den för en skånsk saison (vad nu det är? :) ) Jag gillade den starkt. Tyvärr åker den ur lokala sortimentet nästa månad då den sålt för bra och hamnar i beställningssortimentet med kollikrav på 24. Idag kan man fortfarande beställa dom styckvis för 39,90kr.
Överlag tycker jag att Brekeriet gör riktigt bra och spännande saker.
Sedan har jag också testat Thornbridge Jaipur IPA, blev inte särskilt imponerad faktiskt, otroligt tråkig färg, väldigt tunn, trevlig humle smak och doft, men noll beska och bara massa disktrasa i eftersmaken. Hade hoppats på mer. 27,90kr i ordinariesortimentet.
Bernard Jantarový Lezák, en tjeckisk öl som jag köpte med mig hem ifrån Prag. En Amber Lager (halvmörk). Riktigt trevlig. Förhållandevis mkt smak och väldigt fyllig för att bara vara på 4,7%. Finns i beställningssortimentet på bolaget men då med kollikrav på 20. Ska tydligen finnas nån alkoholfri version i vissa matbutiker men vad jag har hört ska den vara otroligt dålig, tyvärr.
Brother Thelonious, en belgisk öl ifrån ett amerikanskt bryggeri. Ganska bra, hade hoppats på mer smak likt Chimay Blå, denna hade betydligt mindre smak men ungefär samma sötma vilket jag tyckte kändes lite obalanserat. Extremt lättdrucken för att vara på 9,4%. Finns i ordinariesortimentet för 29,90kr men jag rekommenderar att istället köpa Chimay Blå för samma pris.
Green Flash Le Freak. En amerikansk öl ifrån småparti släppet i april. I stilen beskrivs det som en blandning mellan en dubbel IPA och en belgisk trippel, alternativt en riktigt välhumlad trippel. Jag tycker den kombinationen fungerade riktig bra, lite unik, och en bra öl.
Aning dyr då den kostar 44,90 för 355ml.