Jag la upp den här tråden för att belysa hur svårt det kan vara att på förhand se om en bild är äkta eller inte.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64517
Vad jag egentligen ville är att få reda på hur ni som fotar akvariefisk, eller ni som röstar på bilderna, tycker är ok eller inte ok redigeringsmässigt när man fotar sina fiskar i akvariemiljö.
Hur mycket får man efterbehandla en bild för att få kallas normal redigering? Exakt vart går gränsen när en bild ska kallas extremredigerad?
Eller ska det vara frittfram att få göra vad man vill med sin bild? Om inte, vem kan avgöra om en bild är skickligt manipulerad och bör diskas.
Just nu litar jag på vad fotografen sätter när han lämnar in bilden.
Hur jag gör när jag ska lämna in en bild till vår en fisk fototävling på ciklid.org är följande, som jag förvisso har redogjort för ett antal ggr tidigare bara för att fler ska kunna ta del utav tekniken som inte på något sätt är speciellt märkvärdigt.
Utrustning: Sytemkamera, lämpligt objektiv samt bra belysning (extern blixt). Enligt mig så är blixten det viktigaste hjälpmedlet.
Putsa rutor in och utvändigt samt ev arrangera i karet beroende på hur du vill att bilden ska se ut. Att även ha bytt vatten nyligen är bra för då blir fiskarna lite piggare.
Sedan är det bara att fota ett antal bilder i rätt höjd iförhållande till fisken och hoppas att man får några bra. Är man nybörjare får man nog räkna med 1 bra bild på de första hundra.
Träning ger färdighet, så om jag lägger manken till så kan jag nog få ut flera bra på hundra bilder i dag.
När man väl har ett bra foto så måste det trots allt förberedas/redigeras
lite innan det kan precenteras i tävlingen.
Detta gör jag idag genom Photoshop PS3, en äldre variant till de nyare program som finns.
Men det är inte bara att kasta sig in i PS om man inte ver hur man ska göra för då kan det sluta illa.
Min vägledning genom PS är en artikel skriven av Janne Arleklint, naturfotograf som driver sajten
www.naturfotoforum.se
och bland annat är utbildningskonsult åt Nikon. Han är även en av våra domare i 2011 års jury, till årsfinalen i vår fototävling.
Denna artikel har har jag fått Jannes löfte att publicera i Ciklidbladet nr.01 / 2009.
Den finns även att läsa på nätet i denna länk:
http://www.naturfotoforum.se/artiklar/ps_nff.pdf
Denna artiklel följer jag som mitt ABC vid min bildarbetning utom sista stycket som jag aldrig provat.
Har man provat detta några ggr och gjort rätt inställningar på datorn så upptäcker man att det inte är märkvärdigt alls.
En helt normal bildarbetning för att förbättra en bra bild.
Ibland har det hänt att jag har visat kort med svart bakgrund. Det beror oftast på att kortet är taget i en akvarie butik med urtråkig inredning.
Något som jag aldrig har provat på (vet inte ens hur man gör) är att klippa och klistra in bilder....Det känns för mig helt fel. då bilden blir fejkad.
Om fler följer ovan artikel så kommer antalet bilder med hög kvalite att öka i fototävlingen.
Lycka till med era bilder.
Mvh Göran