Att ett foto ska spegla verkligheten så långt det är möjligt håller jag absolut med om om inte ändamålet/tanken är nå´t annat (nå´t helt annat är när man medvetet "fuskar" och säger att en bild skulle vara omanipulerad men den i själva verket är det naturligtvis).
Slänger upp en länk till sista fiskbilden jag tog...speglar den verkligheten?
Nej, det gör den inte i det avseendet att jag inte ser det så när jag sitter på samma ställe som kameran fanns.
Det jag menar är att med extra ljus, korta skärpedjup o.s.v kan man relativt enkelt förändra "verkligheten", t.ex syns fisken i bakgrunden tydligare i verkligheten ;-)
Denna bild är inte mycket justerad i PS förutom de "måsten" som behöver göras enligt mig, nivåer, kontrast, skuggor/högdagrar samt lite skärpning som "försvinner" vid nedskalning för web.
Är det fusk för att det inte ser ut precis som det ögat ser även till en fiskfototävling? Nej, det tycker jag inte
Och ja...jag tycker man ska ta en så bra bild som möjligt direkt i kameran men ibland får man allt fixa lite tycker jag allt utan att ställa till det i huvet på folk :)
Bilden:
http://nofoto.se/2011/09/01/diskus/