citat:Oj att dom var så dominanta visste jag inte.
Prinsessorna är inte särskilt aggressiva för att vara tanganyikor, det är bara att de är revirhävdande och ditt akvarium är rätt litet. Om nånting skulle jag säga att jullar över lag är aggressivare än prinsessor...
citat:Tror ni dom i Zooaffären kan se skillnad på hona/hane på dem?
Det är lätt att se skillnad på vuxna fiskar, men svårt på ungdjur, och de som säljs är ofta väldigt små... Studera akvariet en stund innan du köper, och se om du kan se några tydliga par. Be i så fall att få just de fiskarna. Om du bara har prinsessor kan du nog köpa en liten grupp och låta dem para ihop sig också.
citat:Blir det rejäla fighter om jag har en grupp av leleupi också då?
...och leleupin är värst av dem allihop, särskilt mot varandra. Det är nog ingen bra ide att ha mer än en leleupi i ett så litet akvarium. Däremot kan det möjligen, kanske, eventuellt, funka med ett prinsesspar och en ensam leleupi.
citat:Calvusen är inget alternativ eller?
Du vill nog ha ett typ 150 liters för Calvus. Mest för att de blir stora, inte för att de skulle vara så där jätteaggressiva.
citat:Obs rör dom Ancistrus yngel?
Du menar calvus? Går de in i munnen på calvusen så...
Jag skulle rekommendera att den enda ciklid du har i akvariet är prinsessorna, kanske 4-6 stycken. Låt de själva reda upp vilka som passar ihop, och plocka ut eventuella förlorare innan de blir dödade. Sen kan du ha stimfisk för att få färg och rörelse (personligen älskar jag leoparddanio för att de är snygga och oavbrutet aktiva, men det finns många aktiva stimfiskar du kan använda. Se bara till att de inte är fenbitare eller extremt lättstressade.) plus nån mal, kanske några räkor...