citat: Prinsessor gräver/gräver inte
När jag köpte prinsessor hölls dessa i ett 60-litersakvarium med en lerkruka. Jag har aldrig haft fisk som grävt så mycket. De lade upp sand på kanske 2/3 av frotrutan så fort det bara gick. Spelade ingen roll att jag röjde så att jag kunde se dem. När de sedan fick ett 100-litersakvarium med sten staplad till ytan så flyttade samma individer inte ett gruskorn.
citat: citat: "Att bara se dessa små ungdjur hjälpa till vid försvar och omvård för nya yngel är väldigt intressant."
Detta stæmmer inte
Jo!
citat: Nær prinsessyngel væxer bildar de egna små revir inom førældrareviret. Det ær dessa revir som de førsvarar mot yttre hot, vilket i viss mån æven innefattar andra yngel. Detta kan alltså uppfattas som ett "gemensamt førsvar", vilket det egentligen inte ær
Jag vet inte hur du definierar gemensamt försvar. Andra prisessor i kollonin får uppehålla sig i storreviret. Fiskar som inte gör det får det inte. Är inte det gemensamt försvar.
citat: Att prinsessyngel skulle sørja før "omvård av nya yngel" finner jag helt befængt
Varför det? Vad får dig att förkasta all forskning som gjorts på dessa fiskar?
citat: Har man sett en yngelgrupp med prinsessor så mærker man mycket snabbt att det hela tiden ær revirstrider och konkurens, dær de størsta får de bæsta platserna att vara på
Japp. Det har det också forskats på och det är nog har orsaken till att de hjälper till finns, inte släktskap som man trodde först.
citat: Vad som ær klart ær ju att prinsessor uppenbarligen drar nytta av att samla sig i grupp
...dvs. gemensamt försvar?
citat: Men att det ær något utpræglat flockdjur, som flera hær på forumet diskuterat den senaste veckan, ser jag bara som ett barnsligt påhitt. Skærpning!
Prinsessan är ett utpräglat kollonidjur med en mycket intressant hierarki inom gruppen. Detta har det forskats en hel del på. På sitt sätt finns det likheter med en vargflock. Jag vet inte vad du menar med "barnsligt påhitt" och "skärpning".
Mvh.
Ola