Man kan ju tycka att någon borde ta sig lite tid att odla på dem om de nu är så eftertraktade bland folk som håller på med centralamerikanska ciklider. De ska tydligen vara väldigt lättodlade och en enda hona av Astyanax bimaculatus sägs lägga mellan 5000 och 10 000 ägg.Ynglen ska dessutom kunna nå en längd på nästan fem centimeter på fem veckor.
Att få dem till Sverige är väl en annan historia dock :)
Ja det kan man ju tycka men som sagt jag nöjer mig med andra tetror för dom är oftast snyggare billigare och lätt att få tag i och den äter inte yngel med lika stor beslutsamhet som en Astyanax:D, Sen att det inte är biotop riktigt det vet inte mina fiskar för dom är inte vildfångade;)
5cm på 5 veckor det tvivlar jag starkt på med tanke på att tetra yngel är riktigt små vid kläckning, jag har för många år sedan odlat bla. Rosentetror och det är ungefär vad jag har för erfarenhet av att odla tetror, dom växte inte snabbt kan jag säga men jag har aldrig fördjupat mig i odling av tetror så jag gjorde kanske fel med mina*-) vad vet jag! men jag tvivlar ändå på att dom växer 5cm på 5 veckor!...