Svårt att generalisera hybrider och färgformer må kanske vara, men att en papegojciklid inte kan leva sitt liv som den vill kanske inte är så svårt att räkna ut eller?
En hund utan ben kan säkert leva om man sköter den rätt, men får den ett värdigt liv?
Förstår om NCS inte vill stöta sig med någon men jag tycker personligen att det är ett sorts statement att ta avstånd från hybrider.. Många andra länder har valt denna linjen t.ex. de större tyska ciklidforumen. Och eftersom 99.9% av de fiskar som diskuteras här rör sig om naturliga varianter så tycker jag inte att steget är så långt eller?
Jag talar inte för hela NCS det utgörs av dess medlemmar ej av den lilla del av styrelsen jag representerar. Dock gillar jag inte godtycke. Nu säger jag inte att papegojfiskar mår bra. Jag säger att jag vet inte, men kan någon visa på att de inte mår bra så är jag med. Fakta såsom:
De har ett kortare liv.
De svälter sig själva
De kan inte äta när de vuxit till full storlek eller annat.
För perser katter gäller ju exempelvis att de inte kan föda sina egna ungar utan många kräver kejsarsnitt alternativt dör en hög andel av ungarna eller till och medmodern under förlossningen. Där skulle jag känna mig nöjd.
För flower horn ser jag exempelvis inte att de skulle lida. Jag tycker knappt flower horn skiljer sig från odlad diskus, fast jag kanske vet för lite.
Detsamma med odlingsformer av afrikanska ciklider. Unt so weiter