Håller med om att hybriderna bör få en egen kategori.
Det är väl om inte annat helt i linje med detta forums inställning där deltagarna klassar de som håller vissa typer av fiskar som lägre stående varelser som man gärna kan vara föraktfulla mot i forumet.
Det finns många naturliga hybrider men det som kanske skulle kunna vara en ide är väll en avdelning för hybrider (inte odlingsformer) skapade av människan. Nu är det ju inte jag som bestämmer detta och är det bara ett fåtal som känner såhär tycker jag inte att ni ska ändra nått.
Och vad är en naturlig hybrid för nått. Visst kan fiskar korsa sig i naturen men där blir dessa i regel inte så långlivade.
Sen vet jag som sagt inte varför det automatiskt skulle vara bättre med odlingsformer än med hybrider. De värsta avaraterna av slöjstjärtar är ju t.ex. odlingsformer medan de flesta snygga diskusar som finns i handeln är hybrider.
Syftet med NCS borde vara att sprida information hur man skall sköta sina ciklider - oavsett vilka ciklider det handlar om.
Vill man öka intresset för naturformerna så kan man göra det genom att jobba med att t.ex. arrangera en utställning. Men det innebär ju jobb och det är inte så kul - då är det lättare att vara en gammal gnällig gubbe;) och klaga på folk väljer något annat än det jag är intresserad i. Kan nämna att den ciklid som det partades i särklassigt mest om på Malmöutställningen var den kanonsnygga avelsformen av lithobates som gick i ett av akvarierna.
Man man borde göra är istället att jobba för naturformerna, istället för att som nu lägga energin på att prata skit om odlingsformerna.
Tycker att NCS borde vara mer öppen för den verklighet som råder idag. Ta t.ex. den kommande Ciklidstämman som hålls i Göteborg (där naturformerna verkligen hålls i centrum) så har det än så länge, förutom de från NCS styrelse, kommit in väldigt få anmälningar från sådana som är aktiva här. Så om ni nu vill att det skall slås ett slag för naturformerna så se åtminstone till att masa er iväg till ciklidstämman.
Kanske borde NCS kommande år istället satsa mer på föredrag om hybrider och avelsformer - det är ju dessa fiskar som säljs i handeln så då kanske man man kunde locka dessa akvarister till ciklidstämman. Naturformsdiggarna föredrar ju uppenbarligen att gnälla i forum över utvecklingen - istället för att göra något aktivt.
PS. Även om jag ursprungligen svarade på Rivulatus inlägg så är detta inlägg inte avsett som ett personligt "angrepp" utan mer en allmän inställning som kritiserar tonen i detta forum.
Så fort något här frågar något om papegojciklider så svarar nästan ingen på frågan i sig, uatna det blir bara en massa hånfulla "svar" om dessa missfoster.
Tänk om någon istället skulle fråga om troffar och ingen bryr sig om att svara utan det istället blir en massa meningslösa inlägg - om att man istället borde göra sig av med dessa fula akvariefiskar som bara slår ihjäl varandra och istället skaffa riktiga akvariefiskar. Undrar hur en sådan inställning skulle uppfattas - knappast positivt.
Men i detta forum är det uppenbarligen helt OK att "spotta på" de som har "fel" fiskar istället för att hjälpa de som ställer frågor.