Aha månen påverkar alltså, snacka om noggrann undersökning. Nu läste jag inte hela men bara iden att undersöka detta :)
Jeg har lest om årstiders innvirkning på endringer i hypofysen og hormon nivå i dyrs forplanings evne. Jeg har også fått slik info om reproduksjonen ved diskusjoner med andre akvarister. En av dem hadde diskutert dette tema med Horst Linke som nevnte at årstid variasjonene og høy og lavtrykk samt månefase påvirket bl.a Discus og Scalare sin lek faser i naturen. Jeg har sett dette også fra andre kilder som hevder at Discus og annen fiske arter stimuleres av månelyset til lek, da kan foreldrene lettere se egg og senere unger de første dagene.
I havet påvirker månelyset i den rette årstid koraller til å avgi egg og sperm. Dette er et utolig interesant tema og kan studeres av alle naturintereserte i de naturlig prossesser i naturen. BBC har laget flere interesante serier om emnet. Det er spesielt interesant å se hvordan dette stemmer i akvarium og om man får se det på vilt fanget fisk.