Härliga bilder och texter. Intressant läsning!
Takk for det!
Det jeg nå opplever med disse Heckel Discus fra Rio Negro er uventet. Jeg kjøpte disse 8 for å ha de i et habitat akvarium. Det at de nå er godt i gang med pardanning, (det første paret på bilde 1) er uventet gledelig. Denne utvikling hadde jeg ikke sett for meg da jeg dro til Oslo høsten 2011 og kjøpte 8 stk. av dem. I går ble jeg sikker på at et par nr.2 er i ferd med å skille seg ut og det er igjen minst en Hanne som godt kan komme til å skille seg ut i part nr. 3. Jeg har nå jobbet stort sett med VF Discus i de siste 6 årene og opplevd mye gleder over flotte varianter av Brun, Blå, Grønn Discus og nå Heckel Discus. Det verste har vært å miste så mange flott VF Discus i perioden 2009 – 2010 pga. gjellemark problemet. Det var nær ved å ta knekken på min akvarieinteresse. Jeg klarte å snu dette ved hjelp av kaliumkuren som jeg måtte kjøre flere ganger for endelig å bli kvitt denne parasitten i mitt akvarieanlegg. Jeg har laget et foredrag om dette og en forkortet versjon kan lastes ned fra
Norsk Akvarieforbund.
Etter 2010 ble jeg sittende igjen med et par S. haraldi varianter fra Rio Ararie og Rio Uatuma, men problemet at det var så få individer at jeg fikk ikke se pardanning i fra en VF flokk som jeg nå gjør med disse Heckel Discusene. Jeg har også et Nhamund Blue par, men alle disse er satt sammen av meg og dermed har ikke fiskene fått velge naturlig i fra en flokk. Jeg har problemer med å få disse tre S. haraldi parene til å være harmoniske som par slik som det avbildet Heckel paret. VF Discus kan ha høy pris og det er ikke så mange som har råd til å gi fra 8000 til 16 000 Nkr for en VF Discus flokk, men det må du om du ønsker å få se naturlig pardanning. Det bør være minimum 4 – 6 dyr for å få til et par. Ved 8 som jeg kjøpte er det mulig å få to par, får man 3 har man vært utrolig heldige.
Da jeg kjøpte dem fikk de gå i en uke for å stress ned etter den lang togturen og det tok ca 12 timer i fra de ble fanget i forretningen i Oslo til de var i mine akvarier. Som standard blir nå all ny Discus jeg kjøper kjørt gjennom en tre ukers kalium kur som linken viser til. Som oftest er grossistene i Sør – Amerika flinke til å gjøre kurer mot innvendige parasitter og det er minimal sjanse for at det kommer med den resistente gjellemark parasitten som er eggleggende fra Sør Amerika. Om den dukker opp på VF Discus er de som oftest smittet i importør eller forhandlers akvarier eller de kan bli smittet hos akvaristen. Foredraget forteller en del om dette.
Poenget er at min erfaring av VF Discus som har blitt smittet med parasitten er så plaget at det blir vanskelig å se naturlig atferd og spesielt ille var det å se hvor hardt rammet de Grønne variantene ble. Det virker som de har lavere motstands evne mot effekten av parasittens herjinger og blir lettere angrepet av flagellater. Og være kvitt denne parasitten gir friske å sunde fisk med naturlig stor motstands evne mot de fleste sykdommer. Da er fortjenesten det jeg ser hos mine 13 VF Discus, naturlig atferd, ro, harmoni og fisk med stor matlyst.
Det er også et viktig tema med foret. Jeg benytter ikke oksehjerteblanding til min VF Discus og det er av to årsaker det er helseskadelig og kraftig forurensende av vannet i karet. Fra naturens side er VF Discus ca 80% vegetar spiser og animalsk føde består av vann og landinsekter. Fordøyelsessystemet hos Discus er 30 cm langt og har en liten mage hvor pH er 2 og egner seg for nedbryting av små mengder animalsk føde og resten av tarmen er pH 10 – 11 og egner seg best til nedbryting av plantekost. Og for en vegetar spisende dyr som gis store mengder oksehjertekjøtt sier seg selv ikke er bra og vil virke inn på dyrets helse og velvære. Det gir også kraftig forurensning av vannet i karet med fett avsetninger som også skjer i fiskens indre organer med mulig. VF Discus er etter min menig for tander skapning til å klare slike belastninger om man ønsker å se den naturlige atferd og livsutfoldelse hos denne praktfulle arten/artene. Etter min mening har Discus i naturenr mye til felles med vegetarer nærings behov til f.eks Tanganyika ciklider. Plante og algekost er etter min mening en av de viktigste faktorer for tilvekst av Discus yngel og unger den første tiden i naturen ved siden av foreldrenes sekret. Jeg har selv opplevd dette ved oppforing av Discus unger. Jeg kommer til å prøve flere fortyper til Tanganyika ciklider på mine VF Discus.
Dette bilde viser også noe av forskjellen mellom Hann og Hunn. Den bakerste er Hann og har mer tegninger og farge nedover rygg finnen enn den fremste som er hunnen. Noe av det sammen ser jeg også på de andre Heckel Discusene og har funnet ut at det er 3 hunner og 2 hanner blandt dem.