Suverän tråd. Riktigt bra läsning! Det uppskattas Bjornik.
Takk for det!
Jeg ser på Discus artene som en vanlig ciklideart som må behandles og fores etter de krav naturen har gitt artene.
Så å si alt av dagens Discus varianter er så sterkt inavlet at de har mistet mye av arten og artenes naturlige atferd, utseende og særpreg. Samtidig er den overdrevene foring med hjertekjøtt fra varmblodsdyr gitt fysiologiske endringer på mange av disse inavlet akvarievarianter som går meg meget betengt. Discus har ikke de nødvendige enzymer i fordøyelses system til forbrenning av kjøttfiber fra varmblodsdyr, så det er meg ubegripelig hvorfor det forsatt fores med dette. Det er fettet fra kjøttet Discusens fordøyelsessytem tar opp og dette gir også fettavsetninger i fiskens indreorganer som er helseskadelig og kan medføre døden for fisken. Discus er fra naturens sider 80% vegetar spiser og det prøver jeg og etter leve ved foring.
Det er påvist ved vitenskapleige undersøkelser at DNA spekteret hos de fleste Discus akvarievarianter er svakt pga den sterke inavl gjennom 40 - 50 år.
Dette er forhold som har gjort at jeg kun arbeider med vilt fanget Discus. Den atferd, tegninger og farger de viser meg gir meg et innblikk i en av naturens flotteste skapninger og det er det jeg vil studere hos Discus artene. Selvfølgelig oppdrett om det er mulig, men det kan ta lang tid før man opplever det. Slike utfordringer er spennende og utviklende, så jeg er tålmodig fordi det er fiskene som styrer dette. Jeg må bare lese og tolke deres behov samt legge til rett for det jeg tror må gjøres for å dekke fiskenes naturlig behov og velvære. Jeg håper å formidle dette med mine foto og tekster. Så da er det godt å få positiv respons.