Janne Det är långsammare tillväxt än de har i naturen, jag förespråkar inte heller oxhjärta och det är alltid svårt att efterlikna naturen där så många andra parametrar spelar in på tillväxten.
Janne
Jeg forer lite men flere ganger pr dag, ofte 5 - 6 ganger. VF Discus taper mye i tilvekst i perioden de fanges i naturen til de går i akvariene hos akvarister. Dette kan akvaristen skjelden klare å ta igjen med intensiv og god foring. Min Rio Uatuma Hann har vokst 5 cm siden juni 2009 og er nok utvokst og er nok hemmet av den lange stagnasjonen i vekst fra naturen til mine akvarier.
Det ser mye lysere ut for Heckel paret mitt hvor hannen har vokst ca 2 cm på 6 måneder. Det tror jeg ikke skyldes bare foring, men like viktig er at de går alene i et 530 kar med mye plass og de bruker hele akvariet når de svømmer rundt å leter etter mat. Jeg skifter mye vann pr uke og det stimulerer den hormonielle utvikling hos fiskene som er et par og får de til å vokse mer. Dette har jeg lagt merke til flere ganger hos andre Discus jeg har hatt, men på ingen måte slik som dette Heckel paret har vokst og spesielt hannen.
Tilveksten i naturen skjer i den perioden av året at fiskene finner mest føde og går i rykk og napp. Det første året er de fra 9 - 12 cm store, neste året fra 14 - 15 cm og etter ca 2,5 år er de utvokst og kan være opp til 20 cm , men Xingu Discus kan bli 22 cm. Dette har jeg lest i en rapport som jeg skal prøve å finne igjen og legge ut link til.
Når det gjelder tilvekst til VF Discus ved foring med oksehjertekjøtt har jeg meget dårlig erfaring. På bilde vises et par av Tefe Discus fra Rio Nanay i Peru. Disse kjøpte jeg små sommeren 2006 for å fore dem opp.
Jeg hadde hatt en pause fra hobbyen på 10 år og var nettopp startet opp igjen så jeg var meget lett påvirkelig om de beste løsninger ble anbefalt. Her ble oksehjerteblanding anbefalt som basis for for å få disse til å vokse hurtig og bli store. Det første halveåret syntes jeg å se at tilveksten var dårlig og tidlig i 2007 besluttet jeg å endre foring, men da var det forsent de hadde stagnert så mye i tilvekst at dette synes godt på bildene som er tatt i 2008 da de var kjønnmoden og dannet par. De var fra 12 - 13 cm og burde ha vært minst 16 - 17 cm. Dette vise tydelig på bilde 2.
Jeg har aldri brukt dette foret tidligere og var ikke kjent med at det trengtes store vannskifter og hørte heller ikke om det i de anbefalinger som ble gitt om at det var nødvendig hver dag pga forurensingen fra foret.
Jeg benyttet oksehjertekjøtt blanding først fra FinaFisk, men fulgte rådet om å lage min egen blanding som ville være bedre for fisken. Jeg så ingen slik forbedring. Jeg skiftet vann slik jeg hadde gjort tidligere i 1990 årene da jeg drev med Discus og det var tydeligvis ikke nok. Så håpet om å få flotte fine grønne Tefe Discus var spolert og dette ble en dyr lærepenge. Side har jeg funnet så mange andre negative sider for dette foret som jeg har nevnt noen av i tidligere innlegg i tråden.
Det er etter min erfaring ikke er et must for å lykkes med Discus ved foring med oksehjertekjøtt blandinger. De for typene jeg benytter i dag gir god tilvekst og forurenser ikke vannet i en slik grad som oksehjerte i mine akvarier. I tillegg til dagens for typer og foring sammen med større og mindre vannsikfter reguleres tilvekst i dag til akseptabelt nivå i mine akvarier.