Det er utrolig men det at jeg ikke vil fore mine Discus med oksehjertekjøtt synes for enkelte og være så provoserende at de trekker min personlige redlighet og intgerinitet i tvil. Vilket lav mål. For meg er dette en hobby, men for andre en næring. Mulig det er problemet, men jeg kommer ikke til å slutte å informere om mitt syn og erfaring med oksehjertekjøtt som for til Discus.
1. Ingen blir provocerad av att du inte vill mata dina diskus med oxhjärta.
2. Ingen blir provocerad av att du skriver om din syn på oxhjärta eller din erfarenhet av det.
3. Jag tycker att din grundinställning till mat är mycket sund. Det verkar som om du sköter diskusen mycket bra (vilket bilderna också tyder på). Skulle jag börja med diskus skulle jag följa dina råd.
Däremot måste jag erkänna att jag blir "provocerad" när du kommer med faktaliknande påståenden som du helt enkelt inte kan stödja. Med "provocerad" menar jag att jag måste gå i svarsmål om ingen annan gör det. Skulle du skriva "jag tror att" eller "jag har dragit slutsatsen att" skulle jag inte se något som helst problem med dessa påståenden.
Jag håller med Patrik om att detta är en intressant diskussion. Nu kommer jag med en fråga:
Det finns alltså mat som innehåller oxhjärta och enzymer. Vad är enzymerna till för? Bryta ner oxhjärta? Då tyder detta på att oxhjärta inte bryts ner "optimalt" eller är jag ute och cyklar nu? Jag kan tänka mig att "optimalt" ur akvarieskötselsynpunkt inte behöver vara samma sak som "naturligt" dvs. att så mycket av maten som möjligt "fastnar" i fisken och inte hamnar i vattnet kan vara "optimalt" för att det inte belastar vattnet.