Det er spesielt hoppekrepsslekt i ordenen calanoider og krill som gir blant annet omega3 til fisk. Det finnes mange forskjellige preparater basset på omega3 som tilskudd til mennesker i Norge.
Calanus blir populært kaldt rauåte og er et for som bl.a Dr. Axelrode markesførte over hele verden. Rauåta ble fanget og lagt ned i boks og eksportert til USA hvor Axelrode hadde selskaper som solgte foret videre.
Dette varte i fra 60 årene og til et stykke opp i 80 årene. Jeg fikk kjøpe dette gjennom faren til en skolevenn av meg. Dette skylte jeg under rennende vann og ga til mine fisk, spesielt mine malawiciklider i periode 1973 -76 elsket dette foret. De var kraftige med flotte farger.
Produksjonen av calanus til akvariefisk er tatt opp igjen, men slik det foredles i dag passer det best for salvannsfisk pga. det høye saltinnholdet i dyret.
http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-vann/havomrader/Barentshavet/Indikatorer-barentshavet/Indikator-Artssammensetning/
Dette skrev jeg på et annet forum i 2010;
Copepoden Acartia tonsa som yngelfor, link til
GEMINI
Til dere saltvannsfolk, les denne artikkel i Gemini om copocoder, SINTEF og Thomas Engels oppdrett av meget skjeldne saltvannsarter. Meget imponerende og Thomas sine oppdrett vekker internasjonal berømmelse. Han får til bare noen få andre har klart. Thomas Engel bor et stykke utenfor Trondheim.