Tjenare Martin och välkommen tillbaka! :D
"Nu kommer nästa trökiga nyhet. Jag misstänker att jag har 4 hannar. Eller också har jag en väldigt dominant hona om man ser till färgerna. Vi får vänta och se vad som händer mellan dom. Tycker det borde vara mer aggressioner om det är 4 hannar så det låter inte så troligt ändå."
Så otur tror jag nog inte att du har, kom ihåg att det i princip dröjde ända tills äggen kläcktes från deras första lek innan jag visste säkert att jag hade både en hona och hane. Det är jättesvårt att könsbestämma dem så där tidigt.
Tittar du noga så kan du säkert se några små skillnader, ju större de blir ju tydligare blir de, när de sedan är hyffsat stora så är det nästan omöjligt att ta fel. Hanen ser i regel mycket grövre ut på alla sätt, kraftigare huvud, kraftigare käke, högre och bastantare kropp osv. Jag tror att samma skillnader finns även då de är små, det är bara det att de förmodligen är VÄLDIGT små. Hos mig så syntes skillnaderna mest vid fenorna, honan hade inga fläckar på ryggfenan medan hanen ganska tidigt fick fläckade fenor.
Ser det ut att fungera med sebrorna i karet eller ser jaguarerna ut att få mycket stryk?
"Orm: tycker dina ser ganska bebisaktiga ut. Smala kroppar, bleka färger och stora ögon. Säker på att det inte är något fel på dem+"
De är ju väldigt små, det är därför ögonen ser så stora ut. Själv tycker jag att orm's jaguarer ser ovanligt färggranna ut, mina var bara grå i den där storleken, hanen hade varken stora eller små fläckar...
Jämför orm's bilder med den här...
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/jaguar4.jpg
Respect! ...eller också inte. ;)
Nåja, de växer ju snabbt och det är det som är trösten då man tycker att de ser lite halvtråkiga och ut.
Här hos mig så är det i alla fall full rulle i karet, jag köpte ju ett gäng jättedanior här om dagen och tre stackare är fortfarande kvar, jaguarerna turas om att vakta ynglena och att jaga jättedaniorna och man blir hela tiden avbruten av ENORMA plask som t.o.m stänker ut över vardagsrumsgolvet. :O
Men roligt är det. ;D
Jag har däremot fått reda på att fiskarna kan bli mer aggressiva om man matar dem med levande foder så jag vet inte om jag generellt vill uppmana folk att ge fiskarna levande foder längre. Aggression kan vara kul i vissa fall men det kan också vara EXTREMT jobbigt, bl.a vid leken då man inte gärna vill att de ska bli aggressivare än de redan är.
Tänk på detta.
Mvh Fredrik Isaksson