FI
"Sen är det ju en fråga om man vågar också. Lätt för mig och sitta här och säga utan att prova själv=)."
Precis. ;D
Det är lätt att tänka att det säkert inte gör ont osv men när en 20-25cm stor fisk med både huggtänder och stor mun börjar hota en så är det lätt att man ryggar tillbaka. ;)
Jag spelar för övrigt gitarr också så jag är inte så där överdrivet sugen på att skada fingertopparna... :/
Men vi får se, jag kanske gör ett försök i alla fall, de är ju inte direkt rädda för mig just nu och har de kvar denna orädsla då de är typ dubbelt så stora så är det nog inte roligt att göra något i karet. :P Det kanske kan vara värt att få lite ont om det i sin tur gör att de får lite mer respekt för en.
Jepp, jag ska prova det där med att knyta näven, jag tror jag t.o.m gör det nu på en gång... :D
*Tar ett djupt andetag... och i med handen i baljan igen*
Fortsättning följer... ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Daniel-Odell
7 minuter senare å ingen fortsättning har följt! FI har förblödigt! :D
Min hona i paret har äggröret framme :)
FI
AJ! *blodet sprutar*
Nä jag bara skojade. ;)
Jag tordes inte låta dem bita mig... De har ju huggtänder!.. :O
De blev inte rädda av att jag knöt näven i alla fall, bara mer ilskna såg det ut som...
Har ingen av er haft stora ciklider tidigare och blivit biten? ...jag har bara haft påfågelciklider och de var ju bara tama och skulle aldrig ha kommit på tanken att bita en. Kan ingen berätta hur ont det gör eller om de kan få hål på huden osv?
Kan man få infekterade sår om man blir biten av fiskarna? ...det är ju en hel del bakterier i vattnet...
Jag vill inte vara försökskanin då jag inte vet vad jag ger mig in i... :/
Mvh Fredrik Isaksson
FI
"Min hona i paret har äggröret framme :)"
Vad roligt, då är det definitivt inte länge kvar till de leker. :D
Det är ju nästan sebraciklids-varning på dina fiskar. ;) Hur länge har du haft dem i karet? 2 veckor?
Det här kan man läsa på Akvarieguiden's beskrivning om jaguarcikliden
"Odling
Har bara lyckats några få gånger i akvarium."
Kommentar överflödig ;)
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
"Jag tordes inte låta dem bita mig... De har ju huggtänder!.. :O
De blev inte rädda av att jag knöt näven i alla fall, bara mer ilskna såg det ut som..."
FEGIS:D. Hahaha. Det jag tänkte med att knyta näven var att dom skulle göra mindra skada då inte att det skulle skrämma dom. Jag menar att ha fingrarna fladdrande löst i vattnet då dom hugger är nog inte det skönaste. Jag har faktiskt erfarenhet av att bli biten. Det var i våran damm vi har. Vi har regnbågar, det efter en matning som jag skulle ta en regnbåge på ryggen och jag körde ner handen snabbt och fick av misstag pekfingret rakt ner i halsen på en fisk på kanske 2-2.5 kg. Detta var ju mitt fel så det var inget riktigt hugg. Vid ett hugg från fiskens sida så biter han nog tag lite. Denna fisk bara ryckte undan och simmade därifrån. Regnbågar har också om inte stora men många tänder. Jag fick iaf en redigt skrapsår längs hela fingret som blödde lite ett tag. Detta var ju alltså fisk i en stor utomhusdamm, men det fanns inte någon tendens till inflammation eller nåt sånt. Tror inte att du behöver oroa dig för inflammationer snarare är nog det värsta att våga hålla kvar handen då fisken får käkarna runt din hand. Tänk bara på att hålla in fingrarna så att dom inte får tag på något så litet, då får du nog större sår än om dom tar tar i din knytnäve.
Jag blev biten av en påfågel på ca 15 cm. Men han hade inga riktiga tänder så det blev inte ens en skråma i fingret.
MVH Martin
chrillo
Tjenamoss
Sitter i kiruna i en datasal och skriver nu. Hörde att du varit på ocean aquarium i cypern walle_1 där var jag med förra sommaren. Blev väldigt imponerad av haj akvariet där =). Var du förästen och dök nått? vi var på dyktur och fick mata ett stort bamsefiskstim med mat etc =) det var riktigt häftigt.
Kommer bli mer aktiv då jag kommer hem igen.
ciao!
walle_1
Jo hajakvariet var väl rätt hyfsat kan man säga:D. Hade dom jaguarerna när du var dit också? Vad var det för fiskar ni fick mata under dykningen?
Nej vi var aldrig och dök något, men vi tänkte åka ut på djuphavsfiske men vi visste inte hur seriöst det var och hur mycket man egentligen får runt cypern
Har kikat på din andra video jag nu orm. Håller med Fredrik. Dina ser inte alls konstig ut där. Det var kanske pga. det du sa att du höl kameran snett som fick dom att se onaturliga ut. Hur som helst så måste jag hålla med om att dom är färggranna. Det är ganska svårt att se på filmen men jag skulle tro att mina har mer fläckar på bukarna än vad dina har. Om man ser fiskarna live kan man ju kolla in riktigt, har dina en ljusblåskimrande nyans längs hela fenorna? Detta är väldigt vackert och stämmer liksom ihop med den lila färgen på sidan. Väldigt vackra fiskar håller det här på att bli.
Ska försöka få tag på kameran en annan dag, flickvännens brorsa var inte hemma igår.
Nej nu måste man plugga även fast man är sjuk
MVH Martin
walle_1
Va trökig ni är och inte skriver. Får väl dra ihop nå ja då.
Gjorde alldeles nyss en ny räkmix för den gamla var slut. Hade i mer musslor den här gången. Testbiten i akvariet var ju fantastisk, jaguarerna låg nästan på varann under mathålet i sin iver att få tag på de slemmiga militärgröna klumparna som ramlade ner. Att dom blev så grön den här gången beror på att jag hade mer musslor. De skitade ner väldigt mycket nu när det inte var fryst, blev en massa mikroskopiska smulor som dammade omkring i karet. Detta var ju bara fördel för ynglen som smaskade i sig. Brukar inte kladda nå när maten väl blivit fryst.
Hur gick det med ditt räkmixtillverkande FI? Blev det något eller struntade du i det?
Iaf så verkar det som att två av jaggarna har funnit varandra mer än de andra två. Dom står liksom väldigt nära varann och slåss aldrig med varann, bara lite tjuvnyp i sidan eller stjärtfenan. Dom andra två blir jagade ibland av dessa två så jag hoppas att det är ett par på gång. Ska inte ta ut något i förskott än men det ser ju iaf lovande ut.
Det var kvällens rapport, god afton
MVH
Martin
imported
;)Mycket rolig tråd att läsa;)
Jag blir mycket sugen att skaffa Jaguar
Angående att stoppa ner fingrarna i akvariet när man har rovfisk har jag erfarenhet av den vanliga svenska "gäddan".
Min dotters kompis trodde inte på mig stoppa inte ner fingrarna han hugger sa jag, jag hinner undan sa hon !!! herregud vad det blödde och då var han inte så stor.
Ni skrev också om jakten och hur spännande det var kan berätta att ibland satt vi 10 st framför akvariet när gäddan skulle äta han exploderade i alla regnbågensfärger "blev mycket förvånade av de underbara färgerna" och sen böjde han hela kroppen som en bumerang.
Han fick enbart levande foder "laxyngel".
Tyvärr dog han 1 år gammal ca 1,0 kg
Och nu när jag läst om Jaguar ohh vad sugen jag blir
Mvh Yvonne
FI
Martin:
"Testbiten i akvariet var ju fantastisk, jaguarerna låg nästan på varann under mathålet i sin iver att få tag på de slemmiga militärgröna klumparna som ramlade ner."
Hehe, det finns inget roligare än när fiskarna beter sig så där. :D ...man matar dem nästan för mycket bara för att det är så kul att se dem bli så lyckliga. ;)
"Hur gick det med ditt räkmixtillverkande FI? Blev det något eller struntade du i det?"
Jag struntade i det, ynglena försvann ju ganska snabbt sist och det var främst för dem som mixen skulle funka bra. Nu har de däremot ett par hundra nya yngel som simmar runt i karet så det kanske börjar vara dags att ta tag i det där nu igen.
Vi får se hur jag gör.
Appropå militärgrönt så har jag Sera Mycopur i karet nu... Jaguarhanen fick ett sår då jag skulle håva upp Clariasmalen för ett par dagar sedan, malen "flydde" till jaguarernas revir och jaguarhanen skadade sig i sin iver att oskadliggöra hotet... Ett riktigt köttsår blev det, blodigt och fult... Och svampangreppet kom givetvis som på beställning. :(
Såret har i stort sett helat och mycket av svampen har försvunnit men så här ser det ut just nu i alla fall.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/jaguar_svamp01.jpg
Det kommer nog att bli ett redigt ärr ser det ut som...
Mvh Fredrik Isaksson
FI
Yvonne:
Vad kul att höra om gäddan! :) När jag var yngre så hade vi en hel del svenska fiskar i akvarierna bl.a abborre, mört, simpa och "snorgärs" osv... En kompis till brorsan hade däremot turen och lyckades håva upp en minimal gädda, den var extremt tuff och matades med guppys i stora lass, tyvärr så var jag ganska liten då så jag kommer tyvärr inte ihåg just hur den jagade... Men visst har gäddan ett ganska likt jaktbeteende som jaguarerna? ...att de liksom smyger på sina byten och inte attackerar förrän de är så gott som bergsäkra på att knipa bytet?
Synd bara att gäddan blir så stor, annars hade den varit typ hur tuff som helst att ha i ett särskilt "svenskt" akvarium. :)
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
Förra sommaren tog en kompis och jag upp en gädda i sjön. Han var så liten att vi tog den med händerna, kanske 4 cm eller nåt. Han käkade små mörtyngel och maskar med stor aptit. Han gick i ett 70-liters. Han bet faktiskt mig i fingret några gånger men han var så liten att det inte hände nåt. Men man har ju fått några gäddtänder i händerna genom åren då man har fiskat. Samma där ingen tendens till inflammation. Sen har nog gäddan ganska mycket extremare tänder än jaguarerna. Det är väl jaguarernas två huggtänder som kan göra skada men gäddan har ju tusentals sylvassa små sylar i munnen som är mycket värre i min mening.
Om det är sebravarning på orms jaguarer när det gäller parningen, så är det oscarvarning på mina när det gäller matningen:D
MVH Martin
walle_1
Kanske ska nämna att han använde en fluval 1 pump i karet. Hade hade inget filter till den så insugshålet var öppet. Detta blev gäddans död. Han sögs in i hålet och krossades av propellern. Vi ska nog ordna en ny denna sommar, en lite större=).
MVH Martin
Daniel-Odell
borde inte tonfisk vara bra i räkmixen? proteinrikare föda finns knappt, och protein är bra för tillväxt.
walle_1
Orm: funkar nog säkert bara det inte är en massa tillsatser i. Annars tror jag inte det är så mycket mer proteinritk än annan fisk. Tonfisk är ju ganska blött om man köper det i konservburkar. Men man ska mäta proteinandelen från torrvikten på ämnet. Torsk innehåller 95% protein när det är torkat och jag tror inte tonfisk innehåller så mycket mer. Torsk fungerar ju även som bindemedel så det är det självklara valet för mig. Annars skulle man kanske kunna blanda i både tonfisk och torsk, eller kanske till och med flera olika sorters fiskar. Det borde ju vara väldigt bra att få mycket olika sorters protein från många olika fiskar. Annars vet jag att det är follk som blandar i proteinpulver i sin räkmix, alltså sånt som är anpassat för kroppsbyggare. Vet inte om det är skadligt men det ger säkert bättre tillväxt.
MVH Martin
Daniel-Odell
ok du kör bara med torsk som bindmedel, inget ägg eller gelatin?
Daniel-Odell
amerikaner ... man får ju ont i hjärtat:
citat: i added biospira to my tank and addded fish the next day it works so well its been up for 4 months and i only did a water change 1 time so far
killen har ett 130L med en jaguar i ... :-/
walle_1
Senaste mixen blev på 5 dl. Till den använde jag två äggvitor som bindelmedel. Har väl ca en tredjedel var av räkor torsk och musslor. Binder väldigt bra då det är fryst. Just efter mixningen kladdar det otroligt mycket så då kan du inte se hur det kommer funka sen. Tror även att det funkar utan äggvita om du har musslor i för do binder ihop smeten till en smetig men hållbar massa. Kan ju vara bra med lite extra protein fårn äggen också.
MVH Martin
imported
Tonfisk ar ganska fet och oljig, lax ar liknande - det kan skita ner vattnet ganska snabbt.
Rakor och torsk ar mycket mindre problem. Jag har markt att nar jag matar med hackad fisk (torsk, rakor, tonfisk(farsk), lax och nakra andra) plockar de flesta fiskarna ut rakorna forst resten av fisken ligger kvar tills de blir annu hungrigare eller tills jag fiskar ut det.
Det ar bra att mata med gronsaker ocksa - zuccini, gurka, spenat och gronsallad som har doppats i kokande vatten ar alla bra.
Torrfoder ar ju laddat med alla mojliga vitaminer och grejor sa man bor mixa in nagat sadant ocksa.
Nu pa varen/sommaren/hosten forsoker jag fanga en hel del mat at de flesta av mina firrar - mygglarver, vattenloppor, olika insekter,grodyngel, mask och sma rakor. Alla dessa har jag matat och de har uppskattats mycket, det galler bara att rensa fangsten valdigt bra och se till att man inte introducerar nagra parasiter(typ iglar). Sniglar brukar jag ocksa mata , men bara dom jag plockar ur mina andra akvarium.
Jag har markt att fiskarna proppar i sig hur mycket levande som hellst och vaxer snabbare , dom leker ocksa mer med levande tillskott.
Daniel-Odell
oki tack för infon walle, ska testa å göra egen mix, blandar nog i lite spenat å pellets med.
man borde ha nån polare som e levandefödare-nörd å har nån privatodling, ja vågar inte plocka grodyngel å sånt, risk för parasiter å sjukdomar.