citat:"Enligt min erfarenhet så är inte gibbicepsarnas tillväxttakt särskilt rask... inte om de bara äter alger och foderrester i alla fall."
Ok, men jag vill fortfarande ha en bra algätare. Då är väl ancistrus ett bättre val?
citat:Måste fiskarna leka för att man ska känna sig nöjd som akvarist?
Nej, men om dom leker så är det ett tecken på att dom trivs. Sen om man som jag inte har erfarit så värst mycket lek (bara en faktiskt) så är det något av en höjdpunkt i karet. En annan grej är att jag vill se riktigt aggressiva fiskar och leken är väl bra som du sa att "boosta" aggressivitet.
citat:Har försökt få tag på Jaguarer ett bra tag nu och rolle säger att de brukar vara vanliga men nu verkar det helt dött med sånna =(.
varför gå och vänta? säg till att dom beställer hem. Enligt han jag köpte av så var centralamerikaner bland det lättaste och billigaste man kunde få tag på.
citat:har skaffat nåra 8cm jaguarer som utfodras (just nu) med ca 3cm sebra yngel,när jag kollar in deras jaktmetod så har dom alltid tagit ynglet med stjärten först,spelar väl ingen roll iofs,men är detta en slump? gäddan tex hugger ett byte o sen vänder på det så huvut kommer först,men här går det tydligen lika bra omvänt,eller?
Om man läser om jaguarer så står det "specialized in eating soft rayed fish". Vilket innebär att dom äter fiskar med mjuka fenor. Detta kan nog vara en orsak till att dom sväljer fiskarna hur som helst. En gädda får ju ibland handskas med abborrar vilka inte har speciellt mjuka fenor. Därför måste dom vända fiskarna och gör nog därför så med även mört för att vara på den säkra sidan. Sen är det så att om du ger dina fiskar foderfisk som är så stora att dom knappt kan sväljas så kommer dom att ta huvudet först för att inte fastna i alla fenor. Fiskar sväljs alltså "medhårs" när dom är ganska stor av jaggar.
citat:Vad gäller algätare har jag hört att Panaque (typ L-27) skall vara de bästa, de är dessutom väldigt snygga. Dessa algätare är vad jag tänker ha till mina centraler när det blir dags!
Nu vet du inte vad glad jag blir. Precis en sån har jag sett på zoo:t jag brukar vara på. Jag vet att det är en algätare men har inte vågat prova den eftersom jag inte vet hur effektiv den är. Den jag har sett är skapligt stor, kanske 10 cm. Så det blir helt klart att jag provar en sån när jaggarna byts in. Tack så mycket för tipset. Zoopet skriver såhär:
Algätare, behöver mycket alger. Kan även ges vegetabiliskt tablettfoder och frusna gröna ärtor (tinade). Det är absolut nödvändigt att den serveras mycket grönfoder.
Vad gäller mitt kar så stod jag inte ut med att se alla alger så jag tog helt enkelt upp rötterna och växten och rengjorde dom. Dom blev inte helt algfria men jag hoppas ancistrusen kan plocka bort det jag missade. Jag passade på att möblera om på en gång när jag ändå hade plockat ur allt. Det blev riktigt snyggt faktiskt. Men jag är inte nöjd med sebrornas sida som har en kruka och ett stenrös kolstenar. Har aldrig varit nöjd med den sidan så vi får se om jag skaffar lite rötter dit kanske.
Fast jag sa att jag inte skulle mata med vildfångad fisk så har jag ändå varit ute och fångat idag. Och jag måste säga att oj oj oj vad yngel det fanns i sjön. Har väl närmare 1000 st löjor i en 30 liters hink nu. Dom är ca 3-4cm och fungerar kanon som foder. Jag har saltat vattnet ganska kraftigt för att få död på det värsta i bakterie/parasit-väg. Har även tippat i ganska mycket vattenberedning. Allt för att stärka småfiskarna så att dom blir motståndskraftiga och blir av med eventuella smittor. Givetvis har dom även en syrepump. Jag har ju som sagt aldrig blivit drabbad av något i karet förut och det tror jag beror på att jag har förvarat mörtarna i badkaret. Fungerade nog som en sorts karantän. Senaste gången jag matade med löjor till jaggarna så blev ju en av dom sjuk dagen efter. Efter vad det låter på alla som har kommenterat det så kan dom inte smitta så snabbt och det sjukdomsangreppet berodde troligen på något annat. Därför tänker jag mata med viltfångad fisk igen. Det är så mycket billigare än att åka på zoo och köpa 1000 foderfiskar. Plus att det tar inte mer än 20 minuter att håva upp så många om man som jag har en stor agnhåv. Helt otroligt vilka enorma stim som var i sjön. Säkert tiotusentals småfiskar.
Det var allt för ikväll:)
MVH Martin