citat:Jo det kan också fungera, vita mygglarver har däremot en tendens att flyta så man kanske får trixa lite för att få ner maten till fisken i så fall. Även mysis kan fungera bra
Jo när mygglarverna sitter i klumpar så flyter dom men det är samma sak med mysis. När (om i mitt fall:D) klumparna tinar så att det blir lösa mygglarver så flyter dom definitivt inte. Varken mygglarverna eller mysis. Det sprider sig som ett stort moln i hela karet. Detta var ofta fallet med mina när dom var små men nu tar dom bitarna så fort dom kommer i karet så nu är det aldrig molnigt i karet:D (kul va? haha)
citat:eller kanske en kombination, med pellets, fisk, köpt frysfoder och hemgjord räkmix?
Precis som fredrik säger så är vriationen viktig. Jag kör nu med räkmix och foderfisk som basföda. Vita mygglarver, mysis och daggmask blir det ibland. Även några pellets slinker ner men det är mest sebrorna som käkar det. Det är två av jaggarna som käkar pellets men inge enorma mängder precis. Jag har ju sera granumeat vilket är väldigt smått så det är ganska svårt att mätta en jaguar med dom:).
citat:Själv har jag som sagt oroväckande dålig koll på just vattenvärdena, snart måste jag nog göra något åt detta, jag vet inte ens vad det är för skillnad mellan kH och gH... :P
Många som har svårt att skilja på det där. gH innebär den totala hårdheten på vattnet, alltså vattnets egentliga hårdhet. kH är karbonathårdheten. Dessa två har inget att göra med varandra. T.ex. om du höjer kH så påverkas inte gH. Ett högre kH ger ett stabilt pH värde. Har man lågt kH så kan man få stora svängningar på pH:t vilket inte är önskvärt.
citat:Appropå det där med att använda saker från naturen så tycker jag själv att det i många fall är det bästa, åtminstone när det gäller inredningen.
Jo man har ju lite större urval då. Man kan hitta hur mycket som helst och sedan plocka ur det som passar bäst till ändamålet. Kolstenar har jag i mitt akvarium men jag tycker dom inte passar speciellt bra, dom ser plastig ut.
citat:Mina fiskar är väldigt runda tycker jag, kan det vara pga all pellets de har fått?
Kolla fetthalten på fodret. Jag tror att fodertillverkningen har gått såpass långt idag att tillverkarna vet vad dom stoppar i. Att dina blir rundare beror nog på att dom börjar komma upp i lite storlek nu. Dom växer ju mer på höjden när dom blir äldre.
citat:Så naturligt foder som möjligt borde i alla fall vara det bästa, i jaguarernas fall så kan knappast "foderfiskar" vara särskilt dåligt om man bara vet att de inte bär på några sjukdomar.
Precis. Jag är inte så sur över att mina inte äter så mycket pellets längre. Det finns ju så mycket smådjur och småfisk och annat man kan få tag på. Man vill ju helst ha friska fiskar som växt upp på naturlig diet. Visst är det säkert naturliga råvaror i pellets också. Sera granumeat vet jag att det innehåller räkor. Men det känns ändå mer naturligt att ge dom saftiga räkor än stenhårda torkade räkor. Det är ju som man vill och pellets är säkert optimerade för att ge bättre tillväxt men jag kommer att hålla på färsk mat åt mina.
Ska nog ta och bada växterna utifrån i riktigt salt vatten nu för att döda parasiter och bakterier. Vet inte om växten tål det men det blir bara ett korttidsbad, sedan sköljer jag av den noga och stoppar den i karet. Ska bli kul att se om den trivs eller om den dör på en gång. Gräs är vad jag alltid ha velat haft i karet. Ser så härligt ut när mjuka gräsblad vajar i strömmen. Plus att jaguarerna får bättre möjlighet att smyga sig på bytena. Löjorna är extrema att komma undan då dom står i ytan. Tvingas dom däremot gå ner mot botten och en jaguar står precis där, då är det färdigt.
Den nya inredningen verkar iaf vara bra för den utstötta jaguaren har kommit tillbaka till rötterna och står där med de andra nu. Han blir väl bortkört ibland och det är han dom bråkar mest med men han står iaf inte bakom pumpen nu e.
Vad gäller de andra tre så verkar det som att jaguarhanen får uppmärksamhet av två honor. De två som fick vara kvar ska alltså vara honor. Det låter väl ganska troligt också. Att den minsta hanen blev bortkörd, men honorna fick stanna så han kunde ragga på dom. Jag har ju ändrat mig förr så detta är ingen garanti:D, men det ser så ut nu iaf.
MVH Martin