Vilken kapacitet har ditt filter? Hur är ditt filter uppbyggt? Vad har du för filtermaterial? Du har väl haft igång det några veckor vid det här laget, eller hur? Klart att det kan vara skit från sanden, men samtidigt förmodar jag att du rengjorde den något så när innan du la i den i karet?
//Kaj
Jag har 2 filter. Ett Ehiem 2080 med deras filterkitt och sedan ett Aquael Unimax 700 med deras filtermaterial utom i översta korgen där jag tog ut skumgummit de hade och ersatte med filterkuber.
Båda filtren har 1700L/H i flöde om jag inte mins galet.
Tror inte det är damm från sanden för den dammade inget när jag hällde ner den i karet och det kommer inte direkt nått moln av skit när jordätarna rör runt i den.
[/quote
]Om det är dimma du vill bli av med och den är vitatig så kan det nog vara infusorier. Det tog mig ett år av inkörning i mitt 936 liters innan det blev klart :(
Är det partiklar som i större bitar som far omkring så är det nog bara att ha mindre storlek på filtermattan, men räkna då med tätare rengörningar av densamme.
Vad gör man åt infusioner, Funkar UV-C i så fall?
Har vit filterbadd i Ehiem filtret och hoppas det ska duga men är ju som sagt lite vatten som ska filtreras och jag som kanske har för dåligt tålamod.
Är både större partiklar och vit dimma, är väll egentligen dimman jag stör mig mest på.