Hur går det börjar de finna sig till rätta och hitta sina revir? Några grupperingar som du kan skönja?
Hos Guanacarorna så är det 2st som ganska säkert är hanar som har byggt varsin grotta och sedan bråkar om att få en av honorna, de har fått henne att lägga ägg i båda grottorna men mer än så har de inte blivit tyvärr. Sedan har jag en liten som också är en hane som försöker gräva grottor lite överallt men ingen blir speciellt djup och han lyckas inte imponera på den honan som är "över" och hon driver bara runt lite överallt i karet för det mesta.
Hos flaggcikliderna ser man ett tydligt par. De har lagt ägg 3-4 gånger men inte heller blivit mer än så, men de är så pass små så de behöver övning fortfarande skulle jag tro. Men de hänger gärna tillsammans alla 6 så länge de inte är och putsar för att lägga ägg.
Satanoperca gruppen är ofta uppdelad på 2 en grupp med 3 individer i varje grupp och de smågnabbas gärna med varandra, speciellt de som är lite mindre. Men några direkta par har jag inte kunnat urskilja men de behöver ju några år för att bli könsmogna så har ingen panik.
Har nu även varit en vecka i Umeå hos mina föräldrar och då lämnat fiskarna utan mat, vilket har gått alldeles utmärkt, men mina flytväxter har fått sätta livet till när gissningsvis flaggcikliderna varit hungriga. Hoppades på att de skulle förökat sig nu när jag varit borta men ett 20-tal plantor har blivit 5st som dessutom är helt sönderbitna. :)