Sorry blev en fellänkning där. :I
Ja jag undrade lite över vad sjutton du menade
Efter att ha skummat lite i jordbruksverkets remissvar så finns ju en del o fundera på.
Typ Avel som medför lidande för djur. Här tar man upp typ fler av guldfiskvarianterna, typ golfbollar men man verkar inte fått klart för sig att avarter knappast odlas här hemma och att ett importförbud gör större nytta än ett avelsförbud?
Importförbud kan knappast genomföras pga EU och sedan är ju det primära om arten har avlats i sådan utsträckning att dess hälsotillstånd allvarligt försämrats. Faktum är ju t.ex. att en "golfboll" i regel faktiskt är tåligare än de fjärilsciklider (naturformen) som finns i handeln.
Sedan håller jag helt med om att SJV verkar tro att denna avel sker i Sverige så att förbjuda den är bara löjligt.
De avelsformer som har odlats på ett sådant sätt att deras hälsa har kraftigt nedsatts säljs ju nästan inte alls längre i Sverige pga av att de stora fiskgrossisterna genom en frivillig överrenskommelse har slutat importera dom
En annan mening att fundera över är detta.
Visseligen säljs med all säkerhet medparten av all fisk via zoo butik men skulle tro att en stor del av resten förmedlas via olika specialföreningar typ NCS, Diskussällskapet, Killisällskapet, guppysällskapet etc och där vill jag påstå att kompetensen är högre än i zoobutikerna. Detta tar jbv´s utredare inte fått klart för sig
Detta är nog lite tvehugget - du kan väl inte ändå påstå att informationen om de fiskar som säljs på föreningsauktionerna är bra.
Det som avses är kanske att de som ansvarar för en affär måste ha gått en utbildning samt att de är skyldiga att skicka med information - något sådant krav finns inte för privatpersoner eller föreningar.
Enligt min mening så borde det göras en utredning över hur detta med informationen i verkligen fungerar - vi har ju haft nuvarande lagstiftning i flera år utan att någon utvärdering har gjorts.
Sedan borde det ju vara självklart att föreningarna skall se till att svara - risken med de förslag som ligger är ju t.ex. att ju t.ex. att auktionerna helt kommer att stoppas.