Ola Så de tycker att det fortsättningsvis ska krävas tillstånd att studera fåglar i det vilda med kikare. Jag antar att de tycker att det kränker deras integritet...
Jag känner inte till just den här gruppen men skulle misstänka att de a) inte vet att det för närvarande krävs försöksdjurstillstånd för att lyssna på fågelsång i skogen om man är forskare eller lärare, och b) anser att all form av djurhållning är slaveri.
Kjell[/quote
]Också lite få hobbyorganisationer som svarade om reptiler (såg bara en) och fåglar (såg inte någon) trots att remissens andemening verkar vara att såväl fåglar som reptiler skall förbjudas inom hobbyn.
Ja, reptil och fågelhobbyn fick mycket skit. Det är rätt obegripligt, visserligen kan jag hålla med om att t.ex. pytonormar, puffaddrar, strutsar och storpapegojor är olämpliga husdjur, men reptiler och fåglar är inte över lag svårare att hålla eller mer troliga att lida än något annat husdjursslag.
Det är uppenbart att det finns en vilja hos statsmakterna att begränsa de husdjur som får hållas till hund, katt, guldfisk och ett par gnagare, men jag förstår inte varför. Kanske är det nåt slags vagt och förvirrat miljötänkande som ligger bakom, ungefär som med de regelbundet återkommande kraven på förbud mot vildfångad fisk.