Skillnaden mellan "djurrättsaktivister" och vetenskapare är väl att djurrättsaktivisters engagemang oftast är baserat på känslor och sällan på kunskap.
I media brukar man skilja på "djurrättsaktivister" och "militanta djurrättsaktivister".
Att alla som kämpar för djurrätt baserar det på känslor stämmer ju inte. Men jag håller helt med om att de som släpper ut minkar vilket garanterat leder till ett ofantligt lidande (ingen överlever tydligen utan de svälter ihjäl, sliter snarare varandra i stycken, blir dödade av vilda minkar, blir uppätna) men sedan motiverar det med att de fick uppleva fri mark under sina fötter innan de dog inte baserar detta på vetenskap eller etik - minken har ingen som helst aning om att marken var "fri" och känner inte till begreppet och kan knappast förstå det heller.
Att många tror att djur upplever känslor ungefär som vi, fast som små barn kanske, brukar man "skylla" på att vi har längre till bruksdjur idag än förr. Jag tror att det finns en viss backlash också pga. att Descartes "djur är bara en maskin, opererar du det och det skriker är det samma sak som att en maskin gnisslar om du kastar grus i maskineriet" "återuppfanns" i och med vulgariseringen av "den svarta lådan". Det som tidigare sas inom etologin var att djurs känslor vet vi inget om och vi ska därför inte uttala oss om dem. Vi matar in stimuli och ut kommer en respons. Vi vet inget om den "svarta lådan". Detta vulgariserades till att inget fanns i den svarta lådan, men det är fel. Alla som har varit i kontakt med t.ex. en hund inser att detta med stor sannolikhet inte är sant. Gnäller hunden är det inte jämförbart med att motorn på bilen gnisslar, men om hunden har samma känslor för oss som vi för dem är omöjligt att i dagsläget svara på. Däremot har jag svårt att tro att mina fiskar har samma känslor för mig som jag för dem ;)
Som universitetslärare slåss jag i min undervisning mot just antropomorfism dvs. att djurs beteende ges mänskliga förklaringar ("de är kära och vill ha barn") men det finns en dumhet åt andra hållet också och det är att avfärda djurs känslor inom begreppen djursmärta och djurlidande.