Förstår att det är så för styrelsen, men för övriga ca 690 medlemmar? De jobbar väl inte för föreningen? Vad är föreningen för oss? För mig är det hemsidan, men andra har de senaste dagarna påstått att det är så mycket mer - vad? Det verkar ju inte vara årsstämman som lockar.
För många av oss andra är det som sgat Ciklidbladet som är NCS.
Men efter lite funderande över bl.a. skriverierna i denna tråd så har jag liksom en känsla av set finns olika grupperingar bland akvaristerna och det måste man nog tänka lite på.
"Årsstämman" som du nämner är ett exempel. I år samlade ju hela evenemanget väldigt mycket folk (om plats hade funnits så hade vi varit över 200) - men däremot drar själva årsmötet extremt få människor (förhoppningsvis så hålls det istället på webben framöver). Väl att märka om det totala deltagarantalet så fick nog de flesta som var där reda på det främst genom andra webbsidor (det marknadsfördes ju på många ställen) än denna.
En annan sak som jag tänkt på är bemötandet av Ciklidbladet på denna hemsida. det skrivs minimalt om den (förutom styrelsens reklam) och artiklar i den diskuteras nästan inte alls. När en tidning kommit så är det mest ryggdunkningar och alla säger - oj vad bra tidningen var. Men CB väcker inte debatt längre. Jag vill inte påstå att allting var bättre förr - men då var det mycket mer diskussion om innehållet på webbsidorna och framförallt i föreningarna. Detta har dött ut. Detta är också en av anledningarna till att inte jag längre skriver i CB - responsen för det man skriver är noll.
Likadant genom att jag är föreningsaktiv så är de jag möter på föreningsmötena, på utställningar etc. etc. ytterst sällan aktiva på denna hemsida. Antingen är de aktiva på någon annan sida eller så är de inte alls aktiva på någon hemsida.
Så även om du och de flesta andra som är aktiva på denna hemsida av naturliga skäl tycker att det viktiga är att få med folk här och att aktivera dom så ställer jag mig lite frågande till det. Det finns de facto många andra riktigt bra hemsidor i Sverige och de som är aktiva där trivs säkert där, likafullt så finns det många som prioriterar annat i sitt liv (t.ex. akvariefiskar;)) än att överhuvudtaget hänga på något akvarieforum. Detta gäller t.o.m. även för de allra flesta av de duktigaste fiskodlarna (även av ciklider) - ytterst få av dom är aktiva på denna hemsida (eller på någon annan hemsida).
Det kan ju helt enkelt vara som så att de som är aktiva på andra hemsidor är det för att de trivs bättre där och de som inte är aktiva på någon akvariehemsida är det för att de inte har tid/har lust/prioriterar annat i sitt liv. Varför skulle det på något sätt bli bättre av att de lämnar en situation som de trivs med för att bli aktiv på denna sida.
Så visst jag kan hålla med om att det bara är positivt att denna sida utvecklas och blir bättre - det är ju bara bra för akvariehobbyn och därmed också bra för NCS.
Men likafullt är det också bra för akvariehobbyn (därmed också för NCS) att andra akvariehemsidor också utvecklas och blir bättre.
Men känslan jag har är att det lite schablonartat finns olika grupper av akvarister(det finns självklart många undantag i alla grupper).
1/ De som är aktiva på denna hemsida och de är av naturliga skäl väldigt intresserade av denna hemsida - men minimalt intresserade av Ciklidbladet, eller att gå på möten och utställningar. För dom är det ciklid.org som gäller.
2/ De som är aktiva på andra hemsidor och är intresserade av just den hemsidan
3/ De som inte är aktiva någonstans men går på akvariemöten och utställningar.
Jag tror att man kan vinna medlemmar till NCS i alla 3 grupperna, men man kan inte vinna de i grupp 2 och 3 till medlemmar genom att få dom att gå med i grupp 1.