Erik ÖJag kom på en annan sak som man kan göra med överskottet och det är ju självklart att skänka pengarna till arbete för att bevara ciklidernas naturliga habitat eller andra ciklidrelaterade arbetsinsatser. Om man nu får skänka pengar?
Det föreslog styrelsen årsmötet som sa ja :D (Vi skänkte pengar till AND-projektet
http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=210&Itemid=1 )
Skulle vi låt oss säga bli 2000 medlemmar skulle kostnaderna för Ciklidbladet och ciklid.org inte öka 3 gånger och vi skulle nog kunna sänka medlemsavgiften till 150 spänn och samtidigt ger mer pengar till stipendier och bevarandeprojekt vilket troligen skulle ge fler medlemmar. Fler medlemmar skulle ge enorma positiva konsekvenser för verksamheten.
Och som sagt, medlemmar vi får via ciklid.org ska:
1. Hitta hit.
2. Vilja vara kvar.
3. Vilja betala.
(och förstås 4 betala år ut och år in)
Folk söker info om potentiella firrar via internet. Då måste vi hittas med google. Informationen måste vara tillgänglig så att folk lägger in ett bokmärke och återkommer. Det som de initialt får för pengarna måste vara tillräckligt1. När en person väl kan tänka sig att hosta upp pengar ska det vara lätt att betala2
1. Jag tror att rabatterna är underutnyttjade marknadsföringsmässigt. Jag tror som du skriver att detta ska vara ett paket: En låång lista som gör att personen nästan tänker "wow". Rabatt, Ciklidbladet, appar, funktioner på ciklid.org, något med fysiska fiskar (typ fisklista), något med kontakt (typ rejäl: vilken sjukdom, vilken fisk - vi har kontakter på museet och SVA).
2. Detta har varit bedrövligt och jag vet många som hoppat av för att de inte "orkar" betala. Betalknapp tror jag på! Autogiro hade varit ultimat!