En sak har jag ju lärt mig av det här och det är att det är bra att ha ett extra kar som kan användas direkt vid nödfall som detta och att man bör förse sig med ett litet apotek av de ovanligare grejerna åtminstone.
Nu hade jag varken det ena eller det andra och jag förlorade värdefull tid på det. Idag har jag varit runt halva Malmö och även utanför stadsgränsen i min jakt på det heliga kaliumpermanganatet - men förgäves! Färghandlare, byggvaruhusens färgavdelningar och zooaffärernas dammavdelningar - nada.
Något måste ju göras och bättre att göra något än inte något alls så därför köpte jag antisvamp-medel för koi, märke Aqua Nautica -
www.aquadk.com. Det står överhuvudtaget ingenting om vad det innehåller, inte mer än att man ska handskas varsamt med det och att det ska doseras i väääldigt små mängder.
Införskaffade också ett 100-liters kar på Hornbach. Flyttade över 4 st Altum till detta kar, doserade 2 ml för de 75 liter vatten jag har fyllt upp med. Enligt instruktionen ska samma dos i var 24:e timme i fem dagar.
Personligen så ser jag samtliga Altum som förlorade och skulle någon klara sig är det ren bonus. Ännu har ingen dött dock. Men hade jag haft kunskapen om det här och de rätta grejerna i torsdags kväll så tror jag att jag kanske hade klarat den som först drabbades också.
//Kaj