DaRe Tack Kaj, det är jag som trasslat. Jag har lite svårt att göra skillnad på discus och aequifasciatus, utom tarzoo samt att det stod axelodi lite här och där. Edit: Nu är det fixat.
Ove-Planstedt Tack Kaj, det är jag som trasslat. Jag har lite svårt att göra skillnad på discus och aequifasciatus, utom tarzoo samt att det stod axelodi lite här och där. Edit: Nu är det fixat. Inte riktigt filmen är fortfarande kvar.
DaRe Hehe, ser väldigt tomt ut i registret. Vi har inte en enda bild på hane eller hona. Ingen lekbild ingen närbild. Ingen film på S. discus. osv. Sedan alla odlade former och vilda former från olika platser. Sedan kanske det vore intressant att lista de vilda formerna inte bara efter plats utan royal full semi osv. Exempelvis skulle vi kunna ha Cuipea, brown full Royal Cuipea, blue half Royal och alla de kombinationerna eller vad det nu kan finns där.
kajp Cuipeua är en fångsplats känd för sina röda diskus. Sedan solid, Royal o ica type är bara benämningar på hur fisken ser ut. En full royal har vågrätta linjer över över halva kroppen en semi royal mindre. Alltså det är samma art bara olika utseenden, ofta är det också hannarna som är Royal/blå och honorna som är Röda/Solida. Så en listningen efter utseende av vilda innebär en listning efter kön o utseende Bättre o lista efter fångstplats. När det gäller odlade dock så är de så uppblandade så där kan man bara gå på utseende.
DaRe Fast som hobbyist skulle jag uppskatta att se alla varianter. Artregistret stödjer det förhållandevis enkelt. Om det exempelvis finns solid, royal och ica från en och samma fångstplats, ex. Rio Tocantins, är det ju synd att inte visa upp alla. I släktesvyn skulle alla radas upp med rubrik till varje bild som säger: Rio Tocantins, full royal Rio Tocantins, ica Rio Tocantins, solid Den samlingen med bilder skulle få det att vattnas i munnen på mig och säkert gynna försäljningen också, hehe :) Har du möjligen en lista på en massa fångstplatser där du brukar få fiskar ifrån så kan ju det vara en bra start. Även om en flod är lång så kan det ju duga med flodnamn kanske. Det behöver i princip inte vara bara flodnamn utan kan vara blandat med platser om det passar bättre. Vet du dessutom vilka utseenden som man kan hitta på dessa platser är det ännu bättre. Jag skulle kunna lägga upp det hela som et test för att ge en hint om hur det skulle kunna bli, med lite snack med Joakim Draktoft förståss.