Markus2254
Hej jag skall starta upp ett 250 liters akvarium med "jordätare" och lite snygga tetror. Och nu skall det alldeles strax handlas fisk, men jag kan inte bestämma mig om jag skall ha Biotodoma eller Pindare så nu vänder jag mig till er om tycke och åsikter.
Ola-Svensson
Hur mycket tänker du trixa med vattnet? Utan erfarenhet av firrarna är det nog så att pindare är enklare att hålla och odla i kranvatten.
Banderad
Hej jag skall starta upp ett 250 liters akvarium med "jordätare" och lite snygga tetror. Och nu skall det alldeles strax handlas fisk, men jag kan inte bestämma mig om jag skall ha Biotodoma eller Pindare så nu vänder jag mig till er om tycke och åsikter.
Jag hade valt Biotodomorna alla dagar i veckan, riktigt intressanta och snygga fiskar. Men som Ola skriver är de grymt svåra att få lek på.
/Jocke
Ola-Svensson
DaRe
Geophagus sp. "pindaré" blir ju rätt reslig och jag tror inte den kommer till rätta i det akvariet och skulle definivt välja en biotodoma. Mycket vackra även om de inte leker!
Markus2254
Måste säga att jag tror jag har blivit övertygad att det kommer bli Biotodoma cupido dom verkar vara både intressanta och väldigt vackra fiskar.
Dom verkar ju helt klart passa akvariets storlek bättre också
Sedan var jag ute och kolla i akvarie handeln här i närheten och hittade en VF grupp till hyffsat pris så det blir nog att åka och handla nästa vecka :-)
DaRe
Låter spännande, jag har själv funderat på dessa och de är fantastiskt vackra. Vet du var de är fångade? Bilder ser vi givetvis fram emot ;)
Erik-Ahlander
Även om det är överspelat: G. sp "Pindaré" går att få att leka i ett kar av den storleken, men finns det tetror eller andra fiskar i karet har det åtminstone hänt mig att de vägrar spotta ut ynglen.
Ola-Svensson
Geophagus sp. "pindaré" blir ju rätt reslig och jag tror inte den kommer till rätta i det akvariet och skulle definivt välja en biotodoma. Mycket vackra även om de inte leker!
Det stämmer ju inte med det Thomas Weidner skriver och han borde ha viss koll
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=200101&lopnr=7 . Är det samma fisk som finns i handeln som den Thomas kallar sp. "pindaré" eller är det vårt svenska tokmatande som gör det?
"Geophagus
sp. "Pindare"-hanarna blir knappast längre än 15 cm, medan honorna vanligtvis inte når upp till denna längd... ...P.g.a. deras knappa storlek räcker akvarier på mellan 200 till 250 liter till för att hålla och odla dessa fiskar. Man får dock se dessa akvariestorlekar som en nedre gräns då Geophagus
sp. "Pindare", precis som nästan alla andra "jordätare", bäst hålls i en grupp av minst 5 djur. "
DaRe
Ja jag håller nog inte med men jag kanske inte sett den riktiga pindaren. De jag såg på lagret var inte så långa men höga och nog var de längre än 15cm 18 kanske.
DaRe
Någon som haft pindare som vet lite om storlek och beteende. Bilder vore också toppen.
Erik-Ahlander
Mina blev nog aldrig mycket mer än 10-12 cm. Jag började med 5 djur och de två jag har kvar måste vara 3:je generationen. Men jag är alltid snål på fodret.
DaRe
Trevligt Erik, har du möjligen lite foton som vi kan kolla på i tråden? Vore intressant, jag blilr lite nyfiken om de inte är större än så :)
Markus2254
Jag måste hålla med DaRe det hade varit kul att se lite bilder
Jag har ju trots allt inte spikat vad jag skall ha i karet men det lutar helt klart just nu åt Biotodoma
Deckard
Den här tråden kommer jag att följa, har själv ett 240l sydamerika-kar, men inga ciklider där ännu. Funderar kring nån av följande: Biotodoma, Krobia xinguensis , Ivanacara, Guianacara eller Geophagus sp. Pindaré.
DaRe
Välkommen hit Deckard! Riktigt spännande arter du listar.
Klart du ska ha ciklider när du har så intressanta ideer. Det kan inte annat än rekommenderas! När du väl tar steget vill vi både se i form av text och bild ;)
Deckard
DaRe: Tack. Ja, har som sagt lite funderingar kring vilken ciklidart som ska få husera däri. Har för tillfället ett stim rödmunstetror, L-malar och en Abramites hypselonotus som förhoppningsvis kan få komma till ett nytt hem. Jag vill kunna ha växter i karet men allt jag prövat hittills hamnar i magen på den. :P
(Inte meningen att kidnappa Markus tråd)
Markus2254
Det är allt lugnt Deckard det är ju trots allt detta som är meningen med tråden att hitta och höra andras åsikter och intresse
Får jag bara ordning på allt i helgen så skall det komma hem ett gäng biotodoma. Jag tror att det blir 6 st ( och efter det kommer bilder ).
Det jag funderar på mest just nu är om jag skall ha något annat i också eller om det skall vara ett rent art akvarium
Vad skulle ni ha till ?
affealien
Nu vet jag inte hur mycket nära botten biotodoma håller sig men med jordätare är det ju roligt att ha någon fisk som håller sig i mellan eller övre delen av karet.
Deckard
Min erfarenhet av Biotodoma är att dom kan vara väldigt försiktiga och blyga. Och inte precis dom som roffar åt sig vid matdags... Så jag skulle nog välja ett litet stim av nån lugn tetra och en grupp pansarmalar.