och några tetror. Just nu sitter jag och funderar på vilka tetror som faktiskt finns i fiskarnas naturliga miljö ( så tips om det är någon som vet mottages gärna :D )
Det finns faktiskt ett relativt enkelt sätt att ta reda på det. I FishBase långt ned på söksidan finns rubriken Tools med en massa underrrubriker. Högst upp i fjärde spalten står det "Fish collections", den klickar man för.
Då får man upp en ny söksida där man kan samtidigt söka i 50 museisamlingar - totalt mer än 2 miljoner burkar med död fisk!
På "Family" väljer jag "Characidae" alltså äkta tetror och på "Locality" skriver jag in platsen, alltså "Manacapuru".
I det här fallet kanske resultatet inte var så imponerande. Endast 11 träffar (länkningen till Riksmuseet i Stockholm verkar inte fungera just nu eftersom alla träffarna var från museet i Köpenhamn - jag vet att det även finns fiskar från Manacapuru i NRM Stockholm)
Alla är ganska storvuxna arter, och det är väl vad man kan vänta, på en sådan lokal. Men du kan ju utnyttja verktyget till liknande sökningar.