Fel att räkna år du behöver räkna miljoner år.
Och Nja det är helt enkelt omöjligt. Vi är inte mer rationella än en fluga om du ser det med lite skala. Som individ kan du göra stor skillnad för dig och ditt men summan av allas handlingar är förutsägbara och inte baserad på förnuft och tanke utan på känsla och instinkt. Det är jag övertygad om och "resistance is futile" för de stora frågorna dock kan man självklart förändra sitt liv åt vilket håll man vill. Det finns många intressanta studier kring statistiken i människors beteenden. Inte minst google samlar och presenterar detta.
Du kan inte få 5 miljarder pers att samtidigt att fokusera på en problem just nu, särskilt som stor andel av dessa knappt överlever.
Det är just detta som är evolution, vi lever i en förändring. Om en miljon år kan någon överlevande art (jag är övertygad om att vi som art överlever detta, vi är för anpassningsbara och spridda för att dö ut) titta tillbaka och filosofera över hur förändringen påverkade livet under denna intressanta men nära försumbara period i jordens historia.
Alla vill förändra sig men ingen vill förändras!
Så du menar att girighet och politik är evolution?
Instinkt, beteenden, förnuft etc. styrs utav media och politik som får den enskilda människan att agera eller inte, vad som sker i en människas direkta närhet reagerar människor på men på saker de inte kan greppa är omöjligt att reagera eller ens bry sig.
Man matar människan med att känna en viss trygghet så de flesta tänker att det där fixar "dom" så jag kan fortsätta med mitt liv.
Det behövs inte 5 miljarder människor för att förändra utvecklingen, endast 10-20% av mänskligheten som har den verkliga makten, resten av mänskligheten har ingen påverkan på vad som sker i framtiden.
Människor har en fri vilja vilket många anser skiljer oss från övriga djurriket, vi kan alltså påverka vår egen evolution. Jag är helt övertygad om att människan som art inte kommer existera om 1 miljon år och inte några andra arter heller på vår jord, det är lättare att filosofera i dåtid än det är i framtid.
Att alla vill förändra sig men ingen vill förändras är sant så länge de kan välja själva, människor måste tvingas att förändras genom korrekt information och den politik som förmedlas. Det finns bara ett val, förändras och överlev eller inte förändras och dö ut, detta är också evolution.
Janne