Det var jättekul i helgen, spännande att ha varit med på sin första auktion. Även om jag inte köpte något.
Men några saker jag tänkte på:
Jag anmälde mina gods på plats, detta borde inte vara tillåtet :) Det tog massa tid från den övriga auktionen och jag säger ursäkta :)
En andra sak är mängden poster från samma säljare, jag tycker inte det är rätt att en säljare har över 10% av alla posterna, så en maxbegränsning där hade kanske inte varit dumt.
Däremot tycker jag inte man ska sätta max för en sorts post, om 10 olika säljare vill försöka sälja sina rödzebra så ska de få det, det ger ju dock publiken större chans till bra klipp ;) Däremot kan man sätta max antal poster från en person, samma person kanske bara får sälja 3 rödzebra :)
Men överlag, mycket trevligt. Löparna fungerade mycket bra.
Det är mig du refererar till då jag hade ca 100 poster, dock tycker jag inte att det är mitt stora antal poster som gör att det drar ut på tiden. Det är mycket som spelar in en sådan här dag, bl.a som du själv säger, att inte allt gods är föranmält. Allt mitt gods var föranmält, snyggt och prydligt uppmärkt och kontrollerat mot listorna, alltså bars detta rakt förbi registreringspersonalen och in till borden i god tid innan auktionen startade, hade alla gjort på det viset så hade det flutit på enkelt och listor som stämde hade kunnat skrivas ut. En viktig detalj som jag håller stenhårt på är att jag har max 3 poster av varje artikel, just för att andra skall kunna sälja samma sak om dom skulle råka ha dessa, detta rekommenderades också klart och tydligt från GCG´s sida för de som förhandsregistrerade sina poster.
Sedan är det så att det jag hade mest av på mina listor var L-malsyngel av exklusivare arter, något som endast 1 annan säljare hade till salu. Låt vara att intresset denna gång, av någon anledning, var ganska svalt för dessa, men om inte jag tar med dessa så finns det inte längre några malar till salu på dessa auktioner (den andra säljaren avvecklar sin verksamhet nu nämligen).
Håller däremot fullständigt med om att det är urtjatigt att gång efter gång efter gång se samma pumppaket, vallisneria, scalarer, jordätare etc, dyka upp på scenen. Det gör att intresset tappas fullständigt från publiken, prylarna blir dåligt betalda, folk börjar snacka istället och den som ev. vill köpa, hör inte vad som auktioneras ut innan det är för sent. Hade max 3-rekommendationen följts av alla så hade säkert mycket flutit på smidigare.
Summan av kardemumman är att jag inte tycker att mina 100 poster varit en belastning, snarare en tillgång, eftersom jag slaviskt följt max 3 av varje artikel, sedan är det ju inte mitt "fel" att jag kanske råkar ha fler arter, saker, prylar etc än ni andra. Jag kör 50 mil för auktionen, offrar ca 24 timmar totalt för auktionens skull, så om det skall vara lönt så får man ha med sig lite grejor, eller hur?
Helt klart är dock att nästa år så är det inte fel att tvinga alla säljare att förregistrera godset, skaffa större lokal och framför allt mikrofoner.
Vad tycker ni andra? Hur blir det smidigare nästa år?