Jag tror vi kan klara av upp emot 800 poster nästa år också, om allt är förregistrerat och listor finns på plats, alla har fått sina nummer och att vi med lite fler personal kan jobba preventivt med att plocka fram "slumpvis" poster från olika säljare än som i år då vi tvingades ta flera från samma person vilket så klart inte var bra.
GCG använde ju vårt on-linesystem för förhandsanmälan, och jag hoppas det underlättade lite? Och att det inte var det som ställde till det?!?
I systemet finns dock bland annat även funktioner för att generera slumpmässiga utropsnummer, och skriva ut dessa listor. Hur kommer det sig att ni inte använde dessa funktioner? Var det något i datasystemet som falerade?
Låt oss gärna få veta så vi kan förbättra! Hos oss har systemet de två senaste åren fungerat extremt smidigt men då är det ju byggt helt utifrån våra önskemål. För tre-fyra år sedan hade vi en auktion med kaos vid incheckningen, dröjsmål innan auktionen kom igång, icke slumpmässiga utropslistor och dröjsmål efter auktionen för att räkna ut resultatet för varje säljare. Allt detta har vårt datasystem löst för oss idag.
Till vårens auktion kommer vi slipa på systemet ytterligare. Då är målet att försäljningsresultaten skall registreras on-line i realtid (idag läses en excelfil in i databasen när auktionen är slut), så att säljarna kan följa sitt auktionsgods i realtid i sin smartphone,, och också hämta ut pengar så fort alla deras poster är sålda, utan att vänta till slutet. Allt för att undvika köbildning.
En sak som vi lärt oss den hårda vägen är att alltid ha minst två skrivare på plats, med extra bläckpatroner. Dessutom alltid reservlampa till projektorn.
Vi har också 'uppfostrat' våra säljare till den grad att vid förra årets auktion var det bara en säljare som ej hade förhandsregistrerat sitt gods. Max tre poster av samma typ från varje säljare på auktionen (gäller inte det som säljs till fast pris) har också uppskattats mycket bland publiken eftersom det ger mindre upprepningar i utropen.
Har jag förstått det rätt att ni visade upp godset med en projektor? Filmade ni det med en webbkamera? Vi har varit inne på liknande idéer men inte kommit till skott. Om denna visning var något som uppskattades kommer vi ta efter er! :)