Kul att det går bra när ni hade lagt så mycket restid och intresse på de. Hoppas att många överlever till vuxen ålder.
Matar du yngel med artemia? Hur gör du? Sprutar in där de befinner sig? Det gjorde jag - sprutade in i buskagen, hjälpte inte....
12 månader låter mycket, jag är van med fiskar som leker tidigare. Kanske därför är de inte massodlade.
Tror faktiskt ingen kommer överleva till vuxen ålder och det är väldigt tråkigt men det får nog tyvärr bli så denna gången. Dem andra invånarna försvårar. Får inte tag i dem utan att riva ut all inredning och växter och det vågar vi ändå inte göra ifall någon skulle överleva.
Det nya karet kommer om 3 veckor, vi har dock ett 300L som Orange Head kan bo i tillfälligt men får som sagt inte tag i dem (gömmer sig riktigt bra).
Har fasen ingen Artemia eller annan mat för yngel tyvärr. Allt var slut när vi åkte runt igår så det får bli som det blir. Har dock lagt en beställning från Tyskland på en hel del mat till yngel samt för cikliderna så nästa gång är vi bättre förberedda.
Planen är att ta en pipett av något slag med en slang på och spruta in Artemian in till deras grotta (det är tydligen det effektivaste sättet).
Vid nästa lek skall alla andra fiskar ha blivit förflyttade till det nya karet och då finns förutsättningarna iaf.
Tror det är närmare 12 månader ja och det är nog inte helt utanför kartan om man säger så. När jag googlar runt och hittar sidor med mer information än vad man har så sägs det runt 12 månader för lek. (Amerikanska sidor). Kommer inte ihåg när vi införskaffade fiskarna men det är lätt kollat i en gammal tråd (får väl försöka hitta den) =)
Precis, massodlade är dem verkligen inte. Våra har dessutom bara ett par föräldrar i livscykeln så jag vet inte om det kan förändra något.
Edit:
Hittade... 2013-04-24 hämtade vi fiskarna. Då var dem ca 2cm stora. Vet inte hur lång tid det tar för dem att bli ca 2cm? Men har haft dem nu i bara 4 månader, känns faktiskt som nästan ett år men ok :) Även min fru blev nu väldigt förvånad att vi bara haft dem så kort tid... Känns som en evighet iaf =)