Repen1
Fina bilder, "lufubu" är riktigt snygg. Mille
Markus2254
Håller med föregående
Grymmt fina bilder dessa troffe trådarna har varit inspirationen till att jag skälv skall dra igång ett troffe kar
Dock så finns det så mycket snygga troffar att det är gör svårt att välja
Cronan
Tackar gillar själv lufubu dock ser vissa grupper riktigt gräsliga ut. Är väldigt nöjd med den här gruppen väldigt lugn och fin och leker konstant. Fick kanon fördelning 3+15.
Mikael-W
Alttid kul grejer på gång. Mamma moliro har spottat ett tiotal yngel för några dagar sedan. Går kvar med ynglen men har inte tagit in dem i munnen. Så kommer några gubbar (och gummor) på besök och tittar på fiskarna. Då tar mamma in ynglen. Stenkoll alltså, främlingar i rummet märks direkt.
DaRe
Coolt! Intressant observation, det borde också tyda på att du faktiskt har lite tid att spendera framför akvarierna ;)
Mikael-W
Ja, inte sant. Har ju tidigare sett att cikliderna är skygga inför främlingar, men detta var ju lite extra konkret.
Stephan-E
Efter ett antal bakslag med mina Tropheus Red Belly så har jag nu fått igång denna Tropheus. Tyvärr så har gruppen reducerats kraftigt beroende på att det varit obalans i gruppen (hade 60 st som mest). Nu ser det som sagt mycket ljusare ut och 2 honor har nyligen spottat vilket resulterat i ca 20 yngel.
Min inriktning är att separera färgvarianterna röd och gul för att få grupper med samma färgsättning. Den vita varianten är för mig inte aktuell att odla på eftersom jag anser den betydligt tråkigare än de övriga. Jag räknar med att ha 2 stycken grupper med ca 30 st av varje färgvariant till efter sommaren, om inte hanarna får frispel igen!!
maltandis
Mikael-W
Ny bibel kommer till sommaren :)
http://www.cichlidpress.com/books/details/tropheus.htm
Superduper, den måste man ju köpa. Det blir min femte troffebok i så fall.
Mikael-W
Mysko grejer på gång. Av de ca 10 yngel som mamma Moliro spottade för en vecka sedan, verkar 2 ha vita prickar. Vad har hänt? Har hon adopterat? Eller har någon duboisihanne varit och tagit sig ett sneakskjut när molirona lekte? Eller kan det vara så, att det i ett välbemannat troffekar alltid finns en massa lösa spermier som simmar omkring på jakt efter intet ont anande äggceller?
Pierre_N
Det låter ju onekligen som att duboisin är farsan men har aldrig hört om en troffekorsning där en duboisi är inblandad. Hur ser de ut i formen? Duboisi har ju annorlunda form på huvudet.Hur som helst så ser jag fram emot uppdateringar på hur de utvecklas. :)
Mikael-W
Jepp, får se. De är alldeles för små ännu för att jag ska kunna bedöma huvudformen, särskilt om de är hybrider.
Är de hybrider åker de naturligtvis i räkmixen. Är de adoptivbarn tar jag tacksamt emot hjälpen.
Pierre_N
Så kan det såklart vara ja, att honor har adopterat andra yngel har jag varit med om flera gånger men inte när de gått kvar i huvudkaret.
Oavsett om de hamnar i mixen eller om det rör sig om adoption så ser jag fram emot uppdateringar :)
Henrik-P
Mikael Superduper, den måste man ju köpa. Det blir min femte troffebok i så fall.
Vilka har du? Själv har jag Schupke som jag gillar trots att bilder gott kunde varit bättre.
Mikael-W
Hans-Joachim Herrmann: Tropheus Verbreitung, Arten, Haltung
Frank Schneidewind: Das Grosse Buch der Tropheus-Cichliden
Frank Schneidewind: MiniAtlas Tropheus
Och så Schupke
Säg gärna om det finns fler, troffeböcker är kul att samla.
ChristianAlfredsson
http://www.youtube.com/watch?v=XvzESTTs9cY&feature=youtu.be
En video från idag.
Mikael-W
Mikael Mysko grejer på gång. Av de ca 10 yngel som mamma Moliro spottade för en vecka sedan, verkar 2 ha vita prickar. Vad har hänt? Har hon adopterat? Eller har någon duboisihanne varit och tagit sig ett sneakskjut när molirona lekte? Eller kan det vara så, att det i ett välbemannat troffekar alltid finns en massa lösa spermier som simmar omkring på jakt efter intet ont anande äggceller?
Kanske de är äkta adoptivbarn i alla fall. 2 st är klart mindre än moliroynglen. Ett tredje är ännu mindre. När ynglen spottades hade detta yngel kvar en massa gulesäck, som ett halvklot ungefär, och låg och sprattlade på bottnen. Jag trodde inte det skulle klara sig. Men det gjorde det. Det är också prickigt.
Maken till mamma i så fall, hon har tydligen gått och adopterat i två repriser efter sin egen lek. Hur tänkte hon då? Lite tomt i munnen ännu?
ChristianAlfredsson
Kejsare är nu inköpta. 40 till antalet och alla mår bra efter första veckan.
Pabbe
yellow nkonde
Hallå,
det är 25 år sedan jag hade troffar, förutom en grupp kiriza för några år sedan som jag sålde efter ett par månader.
Nu har jag 30 st nkonde yellow som var 3-4 cm vid inköp och nu 4-5 cm.
Jag kan se att 4-5 av de största nu börjar ändra färg. Rött huvud och kroppen ljusnar. Det är också de som bråkar mest även om det är full fart på alla. Några,3-4 st har halkat efter i tillväxt.
Jag undrar; när brukar ni med erfarenhet börja urskilja antal hannar? (jag utgår från att de 4-5 mest aktiva är hannar och att det finns fler hannar som redan nu står lägre i hierarkin)
bosse59
En bild på en av mina katonga
44585