ciklidus Jag har märkt skillnad, tillfälligt iaf, att ungdjur som fått växa till sig ihop med jämnstora fiskar att dom färgat ut mer. Medan när jag tittar på dom fiskarna som fått växa upp med stora vuxna fiskar inte alls fått så mycket färg. Dom vågar väl inte färga ut för dom dom vuxna. Testade med att slänga in några väldig gula yngel till mitt stora kar med vuxna troffar för att se vad som skulle hända med färgen. Dom har ju blivit mörkare men man ser det gula tydlig lysa igenom medans yngel i samma storlek och större, som växt upp med vuxna, inte alls har lika mycket gul i sig. Någon som har mer erfarenhet utav detta? Hur påverkas färgen och storlek beroende på om dom växer upp ihop med vuxna eller eget kar med jämnstora fiskar?
Pierre_N Jag har samma erfarenhet, dvs att yngel som växer upp med föräldrarna färgar om från yngelteckning senare. Angående hur storleken påverkas när yngel får växa upp med föräldrarna så växer ynglena snabbare om de går med föräldrarna så länge det är få yngel, säg max 5-10st. Medans de växer långsammare om man släpper ner 20-30st yngel till föräldrarna. Tilläggas ska väl att vi haft alla troffegrupper i lokal så vi har bara hunnit mata en gång om dagen, det är möjligt att man får ett annat utfall om man matar mycket.
maltandis Idag var brevbäraren snäll, fick en tidning med 5 Tropheusartiklar i Jag har sovmorgon och solen skiner, börjar 22.30 så jag hinner nog läsa alla, det tar nog lite tid för min skoltyska är inte lika bra som för 30 år sen.
maltandis Das Tropheus schwimst uns das aquraium :) Lycka till med läsningen. Eller tittandet på alla bilder ;)
johho Som du förstår kan jag bara prata ett språk som låter och ser ut som tyska, men för den påläste är det tydligt att jag inte kan :)
Repen1 Riktigt fina bilder, nu är jag inte så förtjust i "crackade" fiskar, men dom där är riktigt fräcka. Mille