Nu till en fråga som jag egentligen borde ställa i min projekttråd, men tvivlar på att det blir några svar där i, och eftersom jag siktar på att få akvariet på plats på fredag om tidsplanen håller så känns det som om det behöver lösas ganska omgående. Frågan gäller filtrering.
Avsikten är att ha större block med filtermatta bakom en BTN-bakgrund och så står två ytterfilter för cirkulationen. De två filtren i fråga är:
Ett 2050 där det är lite klurigt att hitta info om men det verkar som om filtervolymen är på 12 liter och pumpen har en angiven kapacitet på ~1000l/h.
Ett 2217 med en filtervolym på 6 liter och en angiven pumpkapacitet på 1000l/h.
Utöver det kommer jag att ha en eller flera cirkulationspumpar som flyttar runt vattnet i filtret så att platser med stillastående vatten minimeras i möjligaste mån samt att det blir god genomströmning i filtermattan bakom bakgrunden.
Utblåset kommer att spridas av flera strilrör så jag räknar inte med någon större rörelse i vattnet då filtermedian bromsat upp vattenrörelsen. Kan man räkna med 1/2-1/3 av det i verkligheten när filterna är inkörda?
Kommer detta räcka för ett 375-Liter med jordätare och vad kör ni för filtermedia i era filter där hemma?
Jag förstår inte riktigt. Du ska ha en BTN modul med filtermedia och två ytterfilter som drar vatten genom denna? Ska det inte vara filtermeda i ytterfiltren?
Vad ska de andra pumparna göra? Ska de cirkulera vatten inuti modulen eller blåsa ut vatten från dem?
Här är lite av mina åsikter om filtrering i det tänkta akvariet och överhuvudtaget. Det är altså inte fakta utan mina åsikter:
Jag tycker filtreringen verkar vara overkill. Jag tycker själv att det är meckigt och bulrigt med ytterfilter och hade skippat det och bara kört en powerhead (1000-2000 l/h) som suger vatten ur BTN modulen med filtermedia.
Alternativt om du vill använda ytterfilter (de är trots allt väldigt effektiva filter) så ta ett och låt det hämta vatten från modulen och kompletera med en powerhead som också tar vatten från modulen.
Jag hade skippat det där med strilrör. Få fiskar och deffinitivt inte jordätare mår dåligt av ytrörelse eller andra vatten rörelser. Strilrör tycker jag är för klöddit att fästa upp och dessutom är den största effekten att de hindrar vattenutflödet och därmed minskar effekten av pumpen. Det ger högre energiförbrukning, sämre filtrering och bulrigare filter.
Jag använder alltid bara ett inlimmat filterfack med filtermatta och ett powerhead i mina akvarium. Det är tyst, säkert, tar minimal plats, ger bra filtrering, är lätt att komma åt, har god energieffektivitet och har litet underhållsbehov.
Att ha mer än 2000 L/h cirkulation i ett 375 liters akvarium tycker jag verkar vara att ta i. Jag har ett powerhead som drar 1200 l/h i mitt 540 med orangeheads och jag tycker det fungerar utmärkt. Jag hade kanske kunnat tänka mig lite mer tryck... 1500 l/h kanske..
Mvh
Olof