Många här verkar ha tusentals liter vatten i sina bostäder i kar med disverse innehåll. Och då blir det ju enkelt: man behöver inte välja. Men hur får ni plats med allt? I källare?
Min utgångspunkt är att jag har väldigt lite plats eftersom jag inte vill ha akvarier överallt i huset utan bara på ett enda ställe, ett utrymme som mäter 1300 x 500 mm. Således måste man prioritera.
Jag är egentligen inte petig vad gäller särskilda arter. Inte heller med färger bara det inte blir för mycket blandat.
100 % neoplamprologus typ Brichardi, snäcklekare eller 1-2 Mbunasorter skulle passa.
Hur är det för övrigt med livslängden?
Hur gammal kan en mbuna bli?
En Brichardi?
Jag har mina akvarium utplacerade i hela lägenheten. Det jag har försökt att göra är att akvariumen ska smälta in bra i möblemanget för jag vill inte att det ska se ut som en akvarielokal i lägenheten. Oinvigda kanske tycker det ändå :)
Jag har för mig att jag läste att någon haft en aulonocara som blev 15 år gammal. Men någonstans runt 8-10 år är nog mer trolig livslängd. Självklart spelar vatten, mat och sällskap en stor roll för hur gammal en fisk blir. Precis som för alla djur och människor med andra ord.
Jag tycker att du är inne på helt rätt spår med få arter, det blir så mycket snyggare än vad fisksoppa blir. Max tre arter i en burk tycker jag. Eventuellt kan antalet arter vara fler om du väljer tanganyika eftersom dom är mer "stationära" och då blir det inte "fisksoppaeffekten".
Tänk på att vissa arter förökar sig och du behöver "rensa ur" yngel med jämna mellanrum.