subtilis Nä nu spårade det ut. Så här kommer en annan brandfackla. Som någon antydde ovan så finns det andra träsk, t ex Viktoria. Men där har väl Nilaborren ätit upp det mesta? Jag har aldrig hört om någon som varit "frälst" på Viktoria. Och hur vanliga är de i handeln? Andra träsk i Afrika är ju floder och mindre sjöar. I annan tråd har jag nämnt Egyptisk munruvare och Tomasckild. Men dessa finns ju inte i samma region, än mindre i samma flod/sjö. Det är glest med arter i snävare biotoper bortom Malawi, Tanganyika (och ev. Viktoria). Kanske amazonas, som är mycket artrik? Men den floden är ju lång och har troligtvis ett flertal olika habitat/biotoper. Detsamma gäller kongofloden - och härifrån finns ju en del fisk. Ett potentiellt träsk att fastna i? Ska man vara riktigt biotopnördig så får man väl bara ha fisk från samma kustremsa eller fångstplats - även vad gäller sjöarna. Jag har troligtvis en tendens att fastna i det tänket. Det ska se ut som natur och då får man minsann se till att begränsa sig. Troligen kommer jag att störa mig på saker jag upplever som "gott och blandat".
Erik-Osterlund Albin här på forumet odlar Viktoriaciklider (bland annat) och han har väldigt stor kunskap om dom. Han har samlat på sig många arter också.
Bosse-G Ansamling av restprodukter i filtret - leder det inte till nedbrytningsprocesser som är skadliga? Snarare tvärt om. det är ju dom processerna man är ute efter i ett biologiskt filter. Hur gör du med dina filter?