citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus
Men som du beskriver dina jaguarer så verkar dom nyss parat ut och börjat leka!
Jo men det stämmer nog, de är ju inga gamlingar direkt. Jag köpte dem i augusti 2002, då var de 5cm, nu är hanen är ca 25 och honan ca 20cm. De är ganska färska i leksammanhang också, de har lekt 6-7 gånger med ganska precis en månads mellanrum sedan november/december 2002.
Mina var en kanske 40 respektive 45 cm innan jag sålde dom och då var dom så lugna att jag kunde "klappa" honan (fast inte då dom lekte:D).!!
Intressant... nu har jag hört samma sak från två håll, jag vet att jinnarparen här på forumet har sagt precis samma sak som dig, att de blir lugnare då de blir äldre. Majoriteten verkar dock hävda att de bara blir aggressivare och aggressivare ju äldre och större de blir... men frågan är om majoriteten verkligen har egen erfarenhet eller om de bara skyfflar vidare "skräckhistorier" som andra har sagt och kanske kryddat en aning?... :/
Några följdfrågor till dig angående detta...
Har du haft jaguarer i flera omgångar och påträffat samma beteende? ...alltså att aggressionen avtar ju äldre de blir?
Hur gamla var dina jaguarer? ...och ungefär vid vilken storlek märkte du att de började lugna ner sig?
Har du några bekanta som har haft samma erfarenheter som dig angående aggressionen?
Det vore intressant om man kunde få fram något generellt svar angående detta då jag tror att just den påstådda aggressiviteten är en bidragande orsak till att så få personer har jaguarciklider, jag tror att de helt enkelt blir skrämda av alla "skräckhistorier" som florerar ute på nätet osv.
Om det nu stämmer att de blir lugnare då de blir större/äldre, gäller detta även för en ensammen jaguarciklid och i så fall om den går i ett kar med en annan ensammen ciklid av lämplig art?
Eller gäller det där med att de lugnar ner sig bara för bråket mellan hona och hane?
Låt dom leka av sig så att dom känner att dom dragit upp en kull eller två sen ska du se att dom kommer att lugna ner sig rejält
Problemet är att de alltid äter upp ynglena då de leker igen... så fort de nya äggen kläcks så äter de upp de gamla ynglena. De leker dessutom varje månad så ynglena hinner aldrig bli särskilt stora innan de blir uppätna...
De enda ynglena som har levt längre än en månad är de som jag själv har tagit hand om och flyttat till yngelkar.
Mvh Fredrik Isaksson