citat:FI eller walle_1:
Era jaguarer växer tydligen mycket fortare än vad mina någonsin gjorde. Hur ofta och hur mycket mat fodrar ni dem med?
Jag tror inte att det har med maten att göra, förmodligen så växte dina långsammare eftersom de gick tillsammans med ett lekpar av dovii. Doviina dominerade väl rätt hårt i karet om jag förstod rätt och det gjorde säkert sitt när det gäller jaguarernas trivsel och även tillväxt.
Mina jaguarer har alltid varit den dominerande arten i karet, förutom ett par veckor då ett ilsket sebraciklidspar i princip tog över hela 375:an, hur som helst så har säkert detta gjort att de har trivits ganska bra och även vuxit ganska snabbt.
Både hanen och honan var ca 5 cm i slutet av augusti 2002, idag är hanen ca 25 cm och honan ca 20 cm, detta ger en genomsnittlig tillväxthastighet på ca 2 cm per månad.
Jag matar i alla fall mina 1-2 ggr per dag och basfodret är pellets, Hikari Cichlid Gold (large, 8-10 mm), 3-4 st per fisk. De får även lite olika typer av frysfoder, t.ex mysis, krill eller mygglarver. Under lekperioden så får de aldrig frysfoder men när lekperioden är slut så brukar jag ge dem frysfoder på kvällen 3-4 ggr i veckan istället för pelletsen.
Sedan matar jag malarna med abborre och räkor varannan dag och det kan hända att någon liten bit(5 mm) slinker ner i jaguarernas magar också.
I övrigt så har de med eller utan min tillåtelse även ätit en del fiskar under deras uppväxt.
Mvh Fredrik Isaksson