citat:Ursprungligen skickat av walle_1
Han kanske är schizofren och gräver för sig själv. Tänk om du skulle få den första jaguaren som leker med sig själv och får livsdugliga yngel:D.
;D
Allvarligt så tycker jag att det är lite märkligt, iofs så grävde ju citrinellumcikliden också men jag tyckte faktiskt att det var lika märkligt även då. Gräver inte fiskarna för att göra sig en lekplats?
Om det inte finns någon hona i karet, vem har de tänk leka med i så fall?? :P
De kanske är synska på något sätt och kan se in i framtiden att jag så småningom kommer att skaffa en hona till dem. ;)
Absolut inte. Då måste jag tyvärr meddela att du inte kom in på universitetet och måste jobba och skaffa större kar åt jaggarna:D. Förresten varför inte spara en av dom stora? Du borde väl kunna ha en jaguar i en 375 iaf?
Jo fast nog vore det väl sjysstare att hålla lekparet tillsammans om man nu har fått fram ett? ...det kanske finns någon där ute med ett större kar som inte orkar vänta på att få fram ett lekpar, de blir nog överlyckliga om de kan få ett fungerande lekpar på en gång.
MEN... nu tar vi en sak i taget, det är som sagt inte säkert att jag kommer att plugga vidare och dessutom så vet vi ju inte om fiskarna kommer att växa lika snabbt i framtiden. Det är främst det här med 2cm per månad som gör att jag ifrågasätter hur länge jag egentligen kan ha dem kvar i 375an, de blir också rejält aggressiva vid leken och ett större kar borde kunna mildra dessa aggressioner gissar jag.
Jag har däremot alldeles nyss fått reda på att jaguarciklider kan bli lugnare då de blir äldre så än finns det hopp om att kunna behålla lekparet ett tag. :)
Låt oss bara ta en sak i taget...
Dom smyger sig iaf mer på dom nu. Dom glider alldeles sakta fram till stimmet med löjor. Står stilla så stimmet inte uppfattar dom som ett hot. Sedan när en lja nästan snuddar vid munnen så... PANG! Ibland missar dom men då blir det genast ett nytt försök, till slut har dom käkat upp alla.
Kul att höra att du nu äntligen har fått se lite jakt. :) Själv lessnar jag aldrig på jakten, de utvecklar hela tiden nya jaktstrategier allt eftersom de märker att de gamla inte längre fungerar. De blir också mer tålmodiga ju sämre jakten går, jag har sett jaguarhanen stå helt orörlig i en "gräsdunge" i flera minuter nu när det bara är ett fåtal jättedanior kvar i karet. "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge..." ;)
Honan verkar däremot lite otålig och hon är inte alls lika bra på att smyga, hon börjar i regel hugga efter fiskarna ganska snabbt, hon lyckas givetvis sämre i jakten också pga detta. "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket..." ;)
Hur som helst, appropå leken och bråket med sebrahanen... Det jag gjorde då mina sebror tog över karet var att i princip dela av karet helt och hållet, jag hade en jättestor rot mitt i karet och sedan växter som täppte igen gluggarna, det fungerade bra och det var även efter denna förändring som jaguarerna lekte. Jag har iofs inte sett hur du har inrett karet, du kanske redan har delat av det... men det kan nog ändå vara värt att undersöka om du kan förbättra det på något sätt då det låter som att sebrahanen har dominerat ganska hårt i karet.
Det blir för övrigt intressant att se om även dina jaguarer ändrar beteende i och med leken, mina tog typ direkt över karet från sebrorna då deras yngel blev frisimmande, det har dessutom varit samma sak i varje lek sedan dess. Vid leken verkar alla aggressioner bubbla upp och även om de normalt inte hade kunnat dominera över en fisk så gör de det med besked då de leker. Citrinellumen som jag hade var definitivt den starkare fisken av den och jaguarhanen, jaguarhanen förlorade typ alla liplock-fighter och fick alltid de största såren osv... men när jaguarerna lekte så bubblade alla aggressioner upp och citrinellumen hade inte en suck att kunna försvara sig, han blev undanstoppad i en minimal grotta där han inte ens kunde stå upprätt utan var tvungen att halvligga... :( Och han byttes givetvis in kort därpå eftersom jag såg att denna bragd hade stärkt jaguarernas självkänsla och att de knappast skulle tillåta citrinellumen att ta tillbaka sitt revir...
Som jag ser det så är det vid leken som jaguarerna får den aggression som man läser om i böcker och på webbsidor, min erfarenhet är att de inte är särskilt aggressiva om de inte leker... samtidigt så vet jag ju inte om mina är ovanligt lugna av sig, så kan det också vara.
De är dock revirhävdande som få och det är mycket möjligt att "aggressionsstämpeln" baseras på detta, men de går väldigt sällan till attack så dessa aggressioner vållar sällan särskilt mycket problem. "Bråken" avslutas oftast innan de ens har börjat genom att jaguarerna visar gällocken... vilket i sin tur oftast får den andra fisken att pinna iväg i motsatt håll med svansen mellan benen. ;) Respect! ;D
Mvh Fredrik Isaksson