citat:Ursprungligen skickat av chrillo
Just att en fisk blir mycket aggresivare under leken stämmer ju in på i nästan princip varje ciklid.
Jo du det har du ju rätt i, jag själv har däremot aldrig tidigare varit med om att aggressionen har blivit så allvarlig att jag har tvingats plocka bort fiskar, jaguarcikliderna är de första ciklider jag har haft som har tvingat mig till detta.
Själva problemet är att de vållar sådan stor skada då de går till attack på allvar, och detta gör de enligt min erfarenhet endast då de leker. De tomma hoten blir under leken till vildsinta attacker och de ger sig inte förrän den utsatta fisken antingen dör eller flyttas från karet. Så illa är det faktiskt. Så länge fisken de stör sig på finns i karet så verkar de ge sig in på att mer eller mindre eliminera den... :(
Observera däremot än en gång att detta bara är under själva leken, mellan lekarna så är de faktiskt ovanligt lugna av sig, detta är åtminstone min erfarenhet. Det är pga detta som jag fortfarande tycker att jaguarciklider har fått en onödigt hög aggressionsstämpel på sig. Det borde stå "Mycker aggressiv vid lek", inte "Mycket aggressiv" rent generellt...
Men detta är ju bara enligt mina egna erfarenheter och debatten om hur aggressiva jaguarcikliderna egentligen är lär säkert fortsätta då alla ni andra får lek med era fiskar, det blir intressant att se om era då beter sig på samma sätt som mina har gjort.
Mvh Fredrik Isaksson