imported
OK nu finns det inga yngel kvar. Vad ar telefonnummret till barnavardsnamnden?
walle_1
Avdelaren är bortplockad nu. Det funkade inte. Sebrahannen hittade hela tiden någon ingång till jaguarerna sen kunde han inte komma tillbaka. Gissa om det var nära att jag bröt nacken av han eller sög upp alla deras yngel när han ofredade jaguarerna.
Han kom iaf hela tiden in till jaguarerna och jagade dom tills en av dom kom in på sebrasidan. Nu senast var det jagghonan som hamnade själv med sebrahonan på en sida. Och det lär ju inte bli någon lek mellan jaguarerna om dom är på olika sidor, så det var lika bra att plocka bort avdelarn. Ska jag sätta inte den igen så ska jag ha en ram att sätta nätet i först. På så vis kan man sätta ramen tätt mot glaset (vilket är svårt med ett mjukt nät) och det blir omöjligt för fiskarna att ta sig emellan.
Men jag väntar och ser vad som händer i karet. Jaguarerna kanske motar bort sebran om dom börjar leka.
MVH Martin
imported
imported
Det ar ihopsatt pa detta satt:
Plastror som rormockare andvander till avfallsvatten. Gor 2-4 hal i dom sa du kan satta in sugkoppar och fasta dom pa insidan av glaset . Sedan far du skara en skara for att satta in en platta av antingen plexiglas eller det som dom har andvant ar det som man kor under lysror i taket. Det basta som sagt ar att man kan ta ut det for att rengora valdigt enkelt. Det kan ocksa andvdndas for att dela av en hona och hane som brakar for mycket. Om man satter en kruka eller nagat annat for at honan ska lagga aggen pa , nara avdelningen kan hanen faktiskt befrukta aggen igenom vaggen.
walle_1
Jag har faktiskt tänk i samma banor, att jag måste ha något hårt mot glasen så dom inte kan preja sig förbi. Nät blir för mjukt att ha nära glasen så dom kan lätt komma igenom även om nätet sitter helt emot glaset.
Det jag funderar på att göra är att ta två pinnar eller plaströr som man spänner nätet mellan. Sedan kan man rulla upp nätet på ena pinne och rulla ut det till lagom längd. Pinnarna kan man trycka ner i sanden, eventuellt fästa dom i en sten och sedan begrava den i sanden. Det finns väl en risk att pinnarna flytar upp annars. Sugproppar vet jag inte vart jag ska få tag på. Men jag tror jag ska prova min idé så får vi se hur det funkar.
eventuellt kan man spänna pinnarna mellan akvariebotten och alu-ramen längst upp, det borde hålla. Sebrahannen är riktigt envis när han ska ta sig över så man måste ha ganska stabila grejer också. Han sliter och drar i nätet och lyckas till slut komma över.
Det där med att fiskar kan leka fast dom är delade vet jag men jag tror inte att det händer med mina. Hanen gör nog det hellre enklare för sig och tar den andra honan då.
MVH Martin
FI
chrillo:
Jag hoppas att du läser detta. :)
Rolle har flera fina jaguarer inne i butiken just nu, en var nästan 10cm och de andra var ca 5cm, jag är inte säker på hur många han hade totalt men det fanns nog för att välja ut ett gäng ungdjur och satsa på att få fram ett lekpar i alla fall.
Den största verkade vara en tuffing och såg väldigt dominant ut, han spände sig och höll på hela tiden. En av de mindre hade jättesnyggt mönster, det vita var väldigt ljust och det svarta väldigt svart, annars är det vanligt att butiksjaguarerna ser helt mörka och sönderstressade ut.
Är du fortfarande intresserad av jaguarer så borde du åka förbi ganska snabbt innan han hinner sälja dem.
Mvh Fredrik Isaksson
FI
Ibland önskar man verkligen att man inte hade ett sånt stort intresse för malar...
Idag skaffade jag ännu en synodontis och den "gamla" synodontisen blev lite vilsen och råkade i allt tumult snubbla ner i gropen där jaguarerna har sina yngel... ajajaj...
Han började givetvis glufsa i sig yngel som besatt och innan han hade vett att simma därifrån så hade jaguarerna bitit honom rejält sårig på huvudet. Ögonen är dessutom gråa... :(
Efter lite rådgörande med några personer på Zoopet så beslöt jag mig till slut för att flytta synodontisen till det mindre jaguarkaret, jag tänkte först salta i huvudkaret men det lät som att de långsträckta pansarmalarna kunde ta skada av detta så då var det andra karet ett säkrare val.
Okej då var det väl bara att håva upp honom då... eller? Detta var minst sagt lättare sagt än gjort. :P
Medans jag höll på att riva halva karet i jakt på synodontisen så skrämde jag givetvis chokladmalen så att han skenade iväg mot jaguarernas sida... inte bra... Han beslöt sig givetvis för att stanna under den rasade skiffergrottan... 15 cm från jaguarernas yngelgrop... ajajaj...
Jaguarerna flög givetvis på honom direkt men de rår fortfarande inte på honom så det dröjde inte länge innan malen hade krånglat sig ända fram till ynglena och börjat äta för kung och fosterland... Jaguarerna fortsatte givetvis att attackera honom och knuffa honom och ha sig men malen lyckades hela tiden smita tillbaka till ynglena igen... Chokladmalen verkar dessutom helt omöjlig att skada, och de där ruggiga taggarna på sidorna kan inte vara sköna att tugga på så jag förstår samtidigt att jaguarerna har svårt att rå på honom...
Jag vet inte hur många yngel som försvann men det var säkert ett stort antal gissar jag. :(
Förra månaden var det fengäddan som fick äta sig mätt, den här månaden var det först synodontisen och sedan chokladmalen... :(
Som jag skrev i början, ibland önskar man verkligen att man inte hade ett sånt stort intresse för malar. Tänk om karet skulle vara helt tomt på malar och om man för en gångs skull kunde få se jaguarerna ta sig igenom hela leken med typ 200st friska yngel, om detta skulle inträffa så skulle de väl ändå inte äta upp ynglena inför nästa lek, eller?
Äter ciklider alltid upp sina yngel då de är redo för nästa lek? ...oavsett hur många yngel de har kvar?
Eller är det bara då yngelkullen är liten som de äter upp ynglena och börjar på nästa lek?
Det hände hur som helst en ganska komisk sak mitt i allt detta elände.
Då jaguarerna inte rådde på chokladmalen på vanligt sätt så ökade jaguarhanen tydligen försvarsstrategin till en högre nivå och bet helt enkelt tag i chokladmalen tvärs över ryggen... sedan simmade han iväg med malen I GAPET och spottade till slut ut honom på säkert avstånd från deras yngel... ;D
Haha! Ni skulle ha sett hur det såg ut. =D
Chokladmalen "skrek" dessutom hela tiden vilket gjorde det hela ännu mer groteskt... Han hade nog ingen aning om vad som hände och efter denna händelse har han hållt sig på säkert avstånd. ;)
Jaguarerna kanske äntligen har lärt sig hur de ska handskas med den där oförstörbara taggiga "stridsvagnen". ;)
Nåja, tillbaka till den skadade synodontisen...
Efter alla dessa missöden så bestämde jag mig för att låta synodontisen vara kvar i karet, jag gissar att jag hade ställt till med ännu mer oreda om jag hade fortsatt veva runt med håven.
Jag saltade även vattnet, 3/4 dl, och sitter nu och hoppas att både synodontisen ska klara sig men också att inga andra fiskar ska påverkas negativt av saltet.
Dagens jaguar-rapport. :)
Mvh Fredrik Isaksson
FI
Jaguarerna är nog ganska smarta...
De har nu delat upp yngelkullen i två delar och har placerat dem i två gropar ca 20 cm från varandra med en stor sten mellan. De vaktar sedan var sin yngelskara, honan vid den ena och hanen vid den andra... honan verkar dock vara lite skeptisk till att hanen ska klara av detta och besökar hanens yngelskara med jämna mellanrum. ;)
Jag har bevakat dem i 2 timmar nu och de verkar inte ha delat upp dem pga att de håller på att flytta dem eller liknande... Utan att veta säkert så gissar jag att de gjorde uppdelningen pga malarnas besök igår, kommer en mal på besök som det ser ut just nu så mister de ju inte alla yngel i alla fall. Kan det vara så de tänker? Inse att det är rätt smart i så fall. :)
Mvh Fredrik Isaksson
metcrue
Hej. Nu har jag äntligen fått ordning på mitt 720 liters. Så nu är det inte så långt innan jag kan börja fylla på med centralamerikaner. En sak har jag dock funderat på, tror ni att man kan ha riccia beklädda rötter och stenar i karet? cikliderna borde ju inte ge sig på sådana växter. Jag hadde liknande i ett kar med oscars en gång i tiden och det ända som hände var att de flyttade runt stenarna, men det påverkade inte riccian. Ett litet problem till är ju botten material. Hur många centimeter sand har ni? Det väger verkligen ton, har hällt i ca 90 kilo sand och det blir ungefär 2-3 cm.
Köpte även en ny pump aqua clear 5000, gymmt drag i den pumpen. Det borde räcka med den och ett fluval 404, eller vad tror ni?
Skall ligga på den lokala akvarieaffären så att de tar hem jaguarer, jag tror säkert att de kan fixa hem några. Hur många skall man börja med?
JA, så här långt har jag kommit än så länge, vi får se hur lång tid det tar att få fram fiskarna.
För tillfället har jag blivit tvungen att adoptera en Paroonhaj som en kompis var tvungen att antingen avliva eller ge bort. Det var bara jag som hadde ett tomt kar hemma, så jag fick ta den. Den är nästan 35 centimeter lång och jag har ingen aning om hur jag skall kunna fixa fram ett nytt hem till den när jaguarerna kommer:(.
Det löser sig nog.
FI
Vi blir fler och fler, vad roligt att höra. :)
"En sak har jag dock funderat på, tror ni att man kan ha riccia beklädda rötter och stenar i karet?"
Det går nog bra, det är ju en väldigt låg växt och såna brukar de i regel inte röra så länge inte växten är precis där de vill leka. I övrigt så har det funkat ganska bra även med höga växter här hos mig, jag har planterat växterna i diverse stenrös eller andra ställen där de inte har någon anledning att börja gräva och då har det gått ganska bra.
"Hur många centimeter sand har ni?"
Jag har grus i mina kar och i början hade jag ca 5cm vid framrutan och ca 12cm vid bakrutan. Nu har jag tagit ur 2 hinkar grus eftersom de ändå bara föser ihop gruset i högar. På de ställen där gruset fortfarande är orört så är nivån ca 3cm vi framrutan och kanske 7cm vid bakrutan, i övrigt så är det stora högar överallt... :P
"Köpte även en ny pump aqua clear 5000, gymmt drag i den pumpen. Det borde räcka med den och ett fluval 404, eller vad tror ni?"
Jag känner inte till aqua clear 5000, fluval 404 känner jag däremot till och det är ju ett bra filter. Det ska hur som helst inte vara storm i karet men jaguarerna gräver ju som sagt en hel del så man måste ändå ha ganska rejäla filter. Själv kör jag med 2st Eheim 2215 till mitt 375-liters kar, det har fungerat bra.
"Hur många skall man börja med?"
Ta hellre för många än får få och byt sedan in de överflödiga fiskarna då du har fått ut ordentliga lekpar, i ett 720 så borde det inte vara några problem att låta 6-8 småttingar växa upp till 10-12cm då de börjar bilda par.
Du kan gärna stoppa ner några andra ciklider också, åtminstone i början, jaguarer verkar vara ganska försiktiga av sig då de är små om de går själva i karet men andra ciklider verkar göra att rädslan försvinner. Jag har en ensammen liten jaguarciklid i ett mindre kar, jag hade små malawiciklider i karet i början och då dominerade jaguaren totalt i karet och hade absolut noll rädsla för vad man hittade på utanför karet. När jag sedan plockade bort malawisarna så blev jaguaren livrädd... Det har gått mer än en månad och även om det har blivit bättre så är han fortfarande väldigt nervös...
Så stoppa gärna ner t.ex några små sebraciklider, sajicaciklider eller andra ciklider som inte är lika nervösa då de är små.
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
Först ska jag börja att be om ursäkt för inläggen jag skrev i fredags. Var lite sne då så man tänte inte så mycket
I alla fall så ska jag testa med avdelaren igen. Jag ska testa med att spänna nätet mellan två pinnar som får står mot sidoglasen. På så sätt får jag helt tätt så det borde vara omöjligt för sebran att komma igenom om han inte rammar hela skiten, men det klarar han nog inte.
Jaguarerna visar inte samma intensiva beteende nu men hannen gräver fortfarande litegrann, och jag hoppas verkligen dom sätter igång om jag delar av karet. Ska sätta igång med avdelarjobbet nu på en gång sen ska jag byta vatten. Efter vattenbyten brukar det hända mer.
MVH Martin
FI
Martin: Visst vet du att det går att ta bort inlägg genom att logga in och klicka på papperskorgen ovanför inlägget?
Bara ett litet tips... ;)
Mvh Fredrik Isaksson
FI
INXS:
Det var ett tag sedan vi fick höra något om jaguarparet... Hur går det, har de börjat äta nu eller matvägrar de fortfarande?
Mvh Fredrik Isaksson
imported
Fredrik - det ar svart att saga. Jag satte i ett gang guldfisk for matning , ocksa nagra "minnows" och zebradanios.
Daniosen ar ganska smarta och hoppar over vaggen ner i sumpen men jaggarna har fatt tag pa en del av guldfiskarna och minnows. Dom verkar bara fanga dom , tugga upp dom och spotta.
Sedan provade jag med rakor - nix.
Daggmask - inte heller.
Aquadine - det brukade dom ata jamnt men inte nu.
Hikari Cichlidpellets - icke sa Nicke.
Hackad fisk - njet.
Hackad fiskrom och fisklever - NoNo.
Dom har nu matvagrat i ca 19 dagar - men nagra Ghandi ar dom ju inte efter att ha slarvat bort hela barnaskaran och bitit sonder sina lek kamrater.
Dom borjar att se ut som ethiopier men haller pa att mysa in sig i en kruka igen - blir det mer an 3 agg denna gangen blir jag chockad.
Hur brukar dina bete sig nar dom leker och efter aggen klacks?
walle_1
FI: nej det visste jag faktiskt inte. Nu är dom bortplockad iaf.
Nu är avdelaren på plats igen i karet. Igår lyckades jagghannen komma över och inatt sebrahannen. Men dom kom troligen igenom hålet som jag gjorde i nätet för att pumpstrålarna skulle komma igenom lättare. Jag har nu satt igen det hålet och det finns ingen möjlighet att komma över nu. Jaguarerna verkar iaf gilla att sebran inte kommer över. Hannen har grävt en rejäl grop nu mellan roten och stenen jag surrade om tidigare. Bottenglaset kommer fram nu. Jag nämnde för ganska länge sedan att jag hade två flata stenar vid jaggarnas tillhåll. Dom verkar inte vilja ha dom som lekplats iaf för han gräver över dom hela tiden. Igår när jag bytte vatten så plockade jag fram dom, men idag så ligger dom under gruset igen. Jag sa ju också att jag hade en till flatare sten men den grävde sebrorna under då. Nu har jag iaf flyttat den till "jaguarlyan", och den verkar vara väldigt välkommen. Direkt när dom fick syn på den så lade på honan och hanen och gned sina bukar mot den och vibrerade, och viftade och spände sig för varann. Är det detta du kallar för "provkörning"?
Iaf så har han inte grävt upp något grus på den stenen så jag misstänker att den blir målet för äggläggningen. Jag hoppas verkligen att dom leker snart, det vore väldigt intressant.
I övrigt är det inget speciellt som har hänt, förutom att jaggarna äter lite sämre än vanligt. Ingen kris precis men det märks att dom inte är lika i tagen som vanligt. Alla har väl sina svackor när det gäller att äta. Kan det bero på lågtryck eller något sånt?
Vid förändringar i lufttrycket så ändras väl storleken på fiskarnas simblåsa, vilket bör påverka aptiten.
MVH Martin
FI
INXS:
Vad tråkigt att höra, och vad konstigt att de beter sig så där. Jag tror inte att det är någon sjukdom då de inte beter sig som att de vore sjuka... men jag kan givetvis ha fel.
Att det har gått 19 dagar sedan de åt är däremot oroväckande och man tycker att de borde börja äta snart om det bara är någon slags matstrejk...
Har du kollat så att det inte är något fel på vattenkvalitén? ...felaktig eller dålig vattenkvalité kan ofta göra att fiskarna äter sämre. Men i så fall så brukar de även bli hängiga och de brukar definitivt inte fundera på att leka...
Nej jag vet inte om jag kan vara till så stor hjälp den här gången, prova ställ en fråga i Akvariet-avdelningen här på forumet så kanske de lite mer kunniga kan hjälpa dig att ta reda på vad som är fel.
"Hur brukar dina bete sig nar dom leker och efter aggen klacks?"
Före leken så brukar honan äta lite mindre än vanligt, antagligen eftersom äggen tar så stor plats att inte lika mycket mat ryms. Då äggen är laggda så brukar både honan och hanen äta väldigt bra, speciellt honan som har ätit lite mindre just innan leken, de brukar däremot turas om att äta för att inte lämna äggen ensamma så länge.
I övrigt så är de väldigt aggressiva mot allt som dom uppfattar som hotfullt och attackerar frenetiskt alla inkräktare samtidigt som de håller alla andra fiskar på ett säkert avstånd från äggen.
Då äggen sedan kläcks så flyttar de ynglena till en tidigare utgrävd grop och håller dem samlade där medans de frenetiskt försvarar gropen, i detta skeende så är aggressionsnivån väldigt hög, alla som kommer lite för nära attackeras våldsamt... Det var detta som hände synodontisen här om dagen, det ser fortfarande ut som om någon har flått huvudet på honom...
De äter hur som helst fortfarande bra, honan har däremot ätit upp sig lite och är inte lika galen vid matningen som just efter äggläggningen.
Då ynglena till slut börjar kunna simma så höjs aggressionerna till högsta nivån och i detta skeende så vill man inte gärna stoppa ner fingrarna i karet, det är just i detta skeende som alla mina andra ciklider har fått så mycket stryk att jag har varit tvungen att flytta dem. Den höga aggressionsnivån hålls sedan i ett par dagar och trappas sakta ner allt eftersom ynglena blir färre och ynglena börjar kunna simma undan från sina fiender. Föräldrarna äter som vanligt men kan (i bästa fall) spotta ut lite av deras mat så att ynglena får i sig lite, detta är dock yterst ovanligt och det är därför som jag alltid har varit tvungen att hjälpa dem med matningen.
Efter ett par veckor så klarar de inte längre att fånga upp ynglena då dessa har blivit för kvicka, då brukar de i regel börja gräva och förbereda sig inför nästa lek. Ynglena lämnas allt mer åt sitt öde, aggressionerna är nästan helt borta och en månad efter äggläggningen så lägger de ägg igen. Då dessa ägg sedan kläcks så har föräldrarna snabbt gjort slut på de gamla ynglenas "lidande" och dödat dem en efter en... Jag vet fortfarande inte varför de gör så och jag undrar fortfarande om detta är ett normalt beteende eller om mina är rubbade på något sätt... Det är tråkigt att se i alla fall.
Hur som helst, jag vet inte om det är ett generellt beteende men så där beter sig i alla fall mina jaguarer vid leken och yngelskötseln. Hoppas att det kunde hjälpa dig på något sätt. :)
Mvh Fredrik Isaksson
FI
citat:Ursprungligen skickat av walle_1
Direkt när dom fick syn på den så lade på honan och hanen och gned sina bukar mot den och vibrerade, och viftade och spände sig för varann. Är det detta du kallar för "provkörning"?
Jajemensan! Nu är det nära Martin! =D
Att både honan och hanen "provkör" är dessutom jättebra, här hos mig så brukar detta ske endast några få dagar innan leken. :)
citat:I övrigt är det inget speciellt som har hänt, förutom att jaggarna äter lite sämre än vanligt.
...
Kan det bero på lågtryck eller något sånt?
Vid förändringar i lufttrycket så ändras väl storleken på fiskarnas simblåsa, vilket bör påverka aptiten.
Jag skrev precis till INXS och nämnde bl.a att min hona brukar äta lite sämre just innan äggläggningen. Är det så även hos dig, att det bara är honan som äter lite sämre?
I så fall så är jag säker på att det har att göra med att leken nu är nära.
Om även hanen äter sämre så kan det kanske vara det där med lågtryck, jag har inte själv sett att detta påverkar matlusten men jag har hört att det kan göra det.
Mvh Fredrik Isaksson
imported
Fredrik - tack for svaret. Jag tanker att det hela kanske har nagot med flyttningen att gora. Jag kollade vattenvardena ett pat ganger och dom var battre an man kan forhoppas Amonia 0 Nitrit 0.25 Nitrat 5 och PH 7.8. Det ar 2 sma zepror som bor dar med dom - jag satte in dom for att jaggarna skulle kunna ta ut aggressionerna emot dom istallet for varandra och for att dom inte skulle vara skygga, det ar ocksa en gibbiceps till dammsugning.
Gibbicepcen jagas da och da men zebrorna ar jaguarerna helt ilskna over och dom barikerar sig under en rot och nagra stenar och kommer sallan ut.
I alla fall sa ater bade zebrorna och gibbicepcen normalt.
Det kan handa att jaguarerna har fatt i sig nagat da och da men dom ser valdigt utsvultna och magra ut. Jag har kollat nagra andra websites och folk sager att det hander ibland att ciklider matvagrar ett tag men sedan borjar ata plotsligt.
Dom verkar inte sjuka eller pa annat satt bete sig onormalt - sa det ar nog bra.
walle_1
INXS: Orm hade ju precis samma problem som dig om jag inte är helt ute och cyklar. Fast det var bara hans hona som slutade äta. Han körde ju i lite salt och då blev allting bra. Ska du inte ta och testa det?
FI: Jodu, jag kan nästan lova att det kommer en lek nu snart. Honan är välkommen in i hanens grotta som han har grävt ur nu och dom står där och slår med stjärtfenorna mot varandra. Alla som kommer i närheten jagas bort. Det verkar som hela förloppet accelererar nu när sebrahannen inte har en möjlighet att störa dom.
Jag är inte 100% säker men det kan faktiskt vara så att det är honan som äter sämre. De två ickelekande äter då iaf som vanligt. Jag skulle iaf tro att båda "lekförberedarna" äter lite sämre, men som sagt jag kan inte säga helt säkert.
Ska testa mata dom lite nu så kanske man ser. Det kan iofs vara svårt eftersom dom är som mest hungrig på morgnarna, då får man se vem som äter lite sämre. Ska tänka på det imorrn.
Hur långt innan leken kommer genitalpappillrarna fram? är det lika som sebrorna, någon dag?
MVH Martin
imported
Tack Martin - ska prova att salta ner dom lite.