citat:Ursprungligen skickat av orm
i söndas så hällde jag i en deciliter salt i karet, å gissa vem som helt plötsligt e rund som en tennisboll?
jo den matvägrande honan :D
Vad kul att det löste sig, salt är tydligen bättre än jag har trott. :)
Är den där honan en av dem du hade tänkt spara?
Lekte det nybildade paret som du filmade här om dagen?
Här hos mig flyter allt på som vanligt, äggen blir tre dygn gamla i kväll så de kommer alldeles snart att börja kläckas. Det är ovanligt många som har blivit befruktade den här gången, i vanliga fall så brukar det vara en ganska stor procent vita ägg just vid kläckningen men den här gången ser jag bara typ 30-40 st.
Det här är första gången som de leker så här pass öppet och på den stora skifferstenen, det är möjligt att hanen lyckades bättre tackvare detta då det inte var lika trångt som tidigare.
Jag måste erkänna att jag trots mina tidigare klagomål ändå gillar att de leker, den här gången har det varit ovanligt lugnt och då är det inte lika svårt att se de positiva bitarna med leken. :)
Honan fick sig iofs några smällar just innan de började leka men det var ändå betydligt lugnare än vid tidigare lekar. Det jag märkte var att honan nu tordes sätta emot hanen litegrann, ibland stod hon kvar då hanen kom brakandes mot henne och om han verkade vilja attackera så hotade hon tillbaka och då uteblev hanens attack. Jag hoppas verkligen att det kommer att fortsätta i den här riktningen i framtiden då jag för en gång skull faktiskt inte behövde oroa mig för att honan skulle bli ihjälslagen. :)
Lill-jaggan är fortfarande lite skraj av sig, är det någon som har ett tips på en ciklid som skulle kunna klara sig med honom en kortare tid bara så att han blir av med rädslan?
Han är ca 10cm.
Mvh Fredrik Isaksson