citat:förutom en sak: hur ser man till att de får mat? Malawisarna är ju väldigt glupska och hugger allt som liknar mat som kommer ner i karet. Jag har försökt ge algtabletter till mina Ancistrus, men cikliderna hnner alltid före. Ska man mata dem på natten när det är helt mörkt i karet?
Det är ett problem när man har glupska fiskar, mata dem en halvtimme efter lyset släckts och om möjligt tidigt på morgonen innan de andra fiskarna piggnar till fast då är man ju rätt trött själv :-)
De flesta malar äter mycket mer än man tror så snåla inte med maten om de har lite storlek, finns det matrester kvar på morgonen har man gett för mycket men normalt så är det renskrapat på botten.
Alternativt är att placera maten vid deras favoritplats men dit brukar dom andra också hitta efter ett tag.
citat:Jag har ett 375 med tropehus i, och vattnet är hårt Kh 25 och Ph 8.5-8.7. Vilken sort passar för mitt kar och vilken sort är då bäst på algätning av de som kan passa in hos mig ??
Varför så högt KH? räcker med 8 max 10 i KH för att hålla pH 8,3 är det över detta så har du något annat som buffrar upp det än bikarbonater.
Som jag nämnt tidigare så är malar från Rio Xingo mycket anpassningsbara på grund av att det är ingen extrem mjukvattenflod som de flesta andra i sydamerika bara "pH 6,5-7,0 och upp till 140 µS i konduktivitet", (de flesta floderna ligger kring pH 5,5-6,5 och 10-60 µS) det gäller bara att vänja dem långsamt till så hög konduktivitet som du har och det under ett par veckor.
De malar som äter alger är ganska få eller rättare sagt mycket få och det är Ancistrus, Hypostumus, Glyptoperichthys och Panaque malar de övriga äter i princip nästan inga alger alls jämfört med dessa.
Ett undantag finns bland Ancistrus och det är just Ranunculus som inte heller gillar grönfoder särskilt mycket.
Mvh Janne