citat:Åter till L-150: Jag kan konstatera att jag verkar ha en hane och två honor av L-150 i mitt Malawikar. Honorna är ca 10cm TL och hanen 11-12cm.
Jag har hur som helst funderat på att plocka ut all sten i karet och bygga upp på nytt, med samma eller andra stenar, för att få större grottor och större sandytor. Kan jag göra något för att ge L-150 en chans att leka?
För att honorna ska bli romstinna behöver de lite protein, artemia, mysis och liknande under ett par veckor samtidigt som du sänker temperaturen till runt 24 C, finns det bara sedan en grotta som är lämplig för dem så leker de snart. Grottan bör rymma både hannen och honan men inte mycket mer.
De kommer från Colombia och lite högre höjder därav den lägre temperaturen, pH är inte så viktigt men man påskyndar lek med att sänka hårdheten (konduktiviteten).
Ynglen klarar sig också mycket bättre i en lägre temperatur, är den högre än 26-27 C så dukar många yngel under den första veckan.
http://www.corydorasworld.com/planetcatfish/gallery/gallery/albun16
citat: hur är det med hypancistrus zebra, förekommer den i det vilda eller?
Jodå, i Xingu på ett fåtal platser och på mellan 15-25 m djup i mycket strömt vatten och fångas med dykutrustning och håv.
Därav det höga priset vilket troligtvis kommer att bli ännu högre på grund av att man hittat guld i denna flod och som så många andra floder där man utvinner guld så förgiftas vattnet nedströms med cyanid och arsenik.
Att de sedan inte får mycket mer än 10-15 yngel per kull gör att priset inte kommer att sjunka förrän de odlas i mycket stor skala och efterfrågan har minskat.
citat:Jag har tidigare haft en hel del olika malar, som Royal-Pleco, Mango-Pleco, Golden-Nugget, Titanic mfl. Otroligt vackra fiskar, men dom man hittar i handeln är ju så himla små. Och att få upp dom i storlek tar ju sån TID!
Royal pleco eller Panaque nigrolineatus växer medelmåttligt jämfört med Hypostumus eller Glyptoperichthys men behöver tillgång till mjukt trä som de även klarar sig på under långa perioder, Panaque och Cochliodon (som nu även tillhör Panaque släktet) är de enda släkten man kunnat bevisa att de kan utnyttja trä som föda.
Mango och Golden nugget, släktet Baryancistrus växer långsamt men faktist onödigt långsamt i ett akvarium. De är så kallade "all time eater" och behöver alltså tillgång till föda under större delen av dygnet för att växa hyfsat, de behöver också mer proteiner såsom mysis, musslor och räkmix med torsk är utmärkt. Oftast får de sinking wafers och lite squash hos de flesta akvarister...de överlever knappt och växer i princip ingenting. De gillar mycket strömt vatten och visar sig mycket mer i ett akvarium med bra tryck i pumparna.
Titanic, släktet Pseudacanthicus som växer ungefär lika fort som vilken gibbiceps som helst om den bara får det den behöver vilket är musslor, räkor, mysis, räkmix och även ciklidpellets med högre protein innehåll.
Mvh Janne