Skulle vara intresant med en utveckling på detta ämne,då det verkar vara olika skolor på detta.Har också hört att sidoglasen ska vara runt om bottenglaset, o det senaste specialkaret som Akvarielagret limmade åt mej var så, men flera kar som Globe fish limmade åt mej, bla mitt gamla 1250L o även 2200L (innan jag spräckte bottenrutan mot en sten) var limmade med sidorutorna på bottenglaset, även i min gamla bok (det levande akvariet) står det att sidoglasen limmas på bottenglaset.Att tyngden från sidoglasen ska spräcka bottenglaset har jag svårt att tro,då det står på en siliconsträng o sen är limmat med en sträng till som håller glaset på insidan, bottenglaset är också tjockare.Kan ju köpa att siliconet ska få trycket rakt ut, o inte från sidan då det har större flexibilitet så, men återigen så är det en sträng innanför som håller, så att det inte ska bli den sidokraften. Har sett på flera fabriksbyggda kar att det är byggt med sidorutorna runt om bottenglaset, men där finns inte den extra invändiga strängen.Dom karen jag har limmat, har jag gjort utifrån dom gamla karen o min bok.Skulle vara intresant om någon kan utveckla detta, då mina kar tydligen är fellimmade men ändå är runt 13-15år gamla o fortfarande håller ihop. Mille
Det skiljer lite i det praktiska utförandet om man ställer glasen på botten eller har dom utanför. Exempelvis är det lite svårare att se om fogen är homogen om man ställer glaset ovanpå. Utseendemässigt skiljer det ju också. Däremot har tyngden och belastning på bottenskivan en försumbar betydelse.
När det gäller hållfasthet så skiljer sig belastningsfallen åt också. Det blir antingen drag- eller skruvhållfasthet, beroende på hur man limmar. Om jag minns rätt är skjuvhållfastheten för silikon (som ett riktvärde) ungefär hälften av draghållfastheten. Kan säkert variera beroende på vilken produkt man använder. Med hänsyn till detta är det alltså fördelaktigt att montera de stående glasen utanför bottenskivan. Men eftersom det är förhållandevis god marginal på en limfog, är det ändå inte extremt kritiskt. Däremot kan det ha betydelse när fogen åldras och tappar i sin styrka. Silikon har förhållandevis bra livslängd, men om jag minns rätt (nu igen) tappar fogen ca 50% på en tioårsperiod. Personligen limmar jag om stora burkar med 10-15 års mellanrum. Om inte annat för att komma ihåg hur man gör... :)
Silikon som läggs innanför själva limfogen mellan glasdelar, är till för att säkra tätheten. Inverkar endast marginellt på fogens hållfasthet.
Men i timebandits fall handlade det väl om glasdelar från ett gammalt akvarium? Då är det bara att mäta och montera enligt glasens mått.