DaRe Värmen har nått oss alla tror jag och de flesta njuter säkert av detta. Medans ni sitter och insuper den svenska sommaren i all dess prakt fundera på en rolig historia, dikt, limerick eller kort berättelse som involverar ciklider eller andra fiskar.Det bästa bidraget vinner ett ex av den helt fantastiska diktsamlingen Fisklegender, missa inte dikten om flaggcikliden. Recension av denna kommer i något kommande ciklidblad. Tävlingen bedöms av styrelsen med stöd av Marianne själv. Lämna in era bidrag här i denna tråd. Egenskrivna ger extra poäng, men alla texter går bra, ange källa. Lycka till NCS styrelse
Kajjjan Klart man blev direkt inspirerad och snodde ihop följande limerick: Det simmade en fisk i en sjö utmed Tanzania Som bara drömde om att få besöka en galleria Att hon till sist bad om lov Att få hoppa in i en håv Och nu simmar i ett kar på Skärholmens Pizzeria /Kaj
DaRe Klart man blev direkt inspirerad och snodde ihop följande limerick: Det simmade en fisk i en sjö utmed Tanzania Som bara drömde om att få besöka en galleria Att hon till sist bad om lov Att få hoppa in i en håv Och nu simmar i ett kar på Skärholmens Pizzeria /Kaj Hahaha! Asbra Kajjjan! Detta kan bli riktigt kul.
DaRe Ett bidrag till: Mattias Westermark Här är en dikt som Stefan Lundgrenskrev i vår amatörtidning Scalaren i Söderhamn, någon gång när vi gick i åttan 1982: "Det var en gång en pansarmal som tyckte matte var skral som aldrig bjöd på tubifex bara en massa torra kex det är ju faktiskt skandal!"
johho Ni får ursäkta denna. Den är under bältet och är den inte lämplig får den tas bort :) "Torsk smakar hora"
Kajjjan Jag har ju aldrig gjort limerickar tidigare så ni får ursäkta nödrim och långsökta lösningar men här är en till: En långrandig firre i amazonas Av kompisarna alltid skulle hånas Du är en till altum förklädd skalare Du passar bättre på en peruansk bazar Så nu sitter han där och väntar på att till diskus klånas. :) //Kaj
ThomasK Ha ha ha, rolig sommarsysselsättning, jag snodde ihop något, men det är ju inte samma Strindbergsklass på den som er andras bidrag, hur som helst här kommer den. Frontosan svart, blå och vit Äter med storslagen aptit Vissa gånger med luftbubbel Med följande grubbel - Vad var det här för skit. Om det är en limerick eller dikt vet jag inte, känns som jag missade dessa lektioner under min skolgång.
DaRe Ha ha ha, rolig sommarsysselsättning, jag snodde ihop något, men det är ju inte samma Strindbergsklass på den som er andras bidrag, hur som helst här kommer den. Frontosan svart, blå och vit Äter med storslagen aptit Vissa gånger med luftbubbel Med följande grubbel - Vad var det här för skit. Om det är en limerick eller dikt vet jag inte, känns som jag missade dessa lektioner under min skolgång. Haha asbra och aktuell. :)
Kajjjan Från Wikipedia: Limerick är en särskild form av skämtvers som uppkallats efter staden Limerick på Irland. En limerick ska ha fem rader och rimschemat A A B B A. Första raden bör sluta med ett geografiskt namn och innehållet bör vara ekivokt eller innehålla en oväntad knorr. Antalet stavelser är inte givet, men den första, andra och femte raden har vanligen åtta, medan den tredje och fjärde har fem eller sex stavelser. Raderna 1, 2 och 5 ska dock ha tre betonade stavelser och de övriga raderna två. Ett exempel på hur en svensk limerick kan låta följer nedan: Det bodde en kvinna i Gränna. som sin stjärtmuskel så kunde spänna att hon i detta hål kunde strypa en ål och till och med vässa en penna! (Versen finns i många olika versioner men den troliga ursprungsförfattaren är Hans Alfredson (ur Limerickar ur Svea Hund)). //Kaj
DaRe Från zoopet: Mumin Reg.datumokt 2007OrtHuddingeInlägg3 052Blogginlägg58 En ciklidodlare ifrån Götet var tyvärr lite grann bakom flötet för att få mera fisk han gick till en disk på Konsum, det korkade nötet Får man lämna fler bidrag? För mycket är inte nog! Jag VILL ha en Elefantofon!!
Kajjjan Ja, vädret blev ju dåligt och något ska man ju göra...:) Fortsätter på det långsökta spåret: En glad akvariehandlare uti Sandby Var just i färd med att packa en goby När butiken hans fylldes med kunder flygresenärer som hade gjort en jätteläsblunder På deras biljett det ju stod standby //Kaj
DaRe Riktigt bra Kajjjan!! Tack för detta. Här kommer mer från Mumin: Mumin Reg.datumokt 2007OrtHuddingeInlägg3 054Blogginlägg58 Av två polare i sjön Malawi var det bara en som var glad i alla nöjen som finns såsom lekar med kvinns den andra var alls ingen fart i. I en sjö kallad Tanganayika fanns bestånd med fiskar så rika att om man så bara tog med en håv slött och drog fick man inte upp två som var lika. För mycket är inte nog! Jag VILL ha en Elefantofon!!
ThomasK Lasse Leleupi och Frasse Frontosa båda från nordtanganyika Simma till södern för att på brudarna kika Väl på plats de insåg att detta var ett fel upptåg Dock brudarna var som hemma, alltså ganska lika