Det är första gången jag sparar tillräckligt många för att de ska klara sig i karet, så jag vet inte riktigt. Andra Cryptoherosar har vaktat till de små har varit utom fara. Bland annat hade jag cutteri som var ganska svårsålda (otroligt nog, vackra fiskar). I deras fall var det ett problem att 10-15 yngel/kull överlevde....
/Jocke
Ahh, vad roligt. Då får vi hoppas på det bästa för oss båda då.
Våra vaktar fortfarande väldigt bra, är verkligen imponerad. Har bestämt oss att inte norpa ett enda yngel denna gången för något av paren. Det får bli som det blir. Första kullens yngel börjar få lite färger och prickar men dock genomskinliga ännu på bakdelen. Verkar växa relativt snabbt ändå och snabba är dem också!
En annan sak som jag tycker är roligt att se är att föräldrarna låter dem få simma längre å längre och ändå har dem koll på dem! Dem har nästan simmat iväg 50cm ifrån deras hem... inte illa :)
Dem andra fiskarna vågar inte ens tänka tanken på att försöka norpa ett yngel... Skräcken har satt sig i dem...
Håller på bygga en ny bänk till det nya karet så om 1-2 veckor hämtas akvariet och då flyttar Orange Head fiskarna samt ett par Cryptosar dit så blir uppdelningen kanon sedan.
Är inte expert men jag antar att naturen har sina regler angående på vad som skall överleva och vara svårt/enkelt. Finns säkert en anledning till vissa saker även om det är tråkigt.
Vi matar inte med levandefoder för tillfället heller, inte ens artemia och ändå så fungerar det väldigt bra. Lite förvånad faktiskt.
Smulat flingfoder och maltabletter som löser upp sig verkar fungera helt ypperligt. Ibland får dem även lite fryst artemia som först tinas upp i ett glas :)
Mer mat samt artemiaägg osv kommer nog under veckan hoppas jag.